Інколи поширення ремесла означало технічні зрушення в промисловості. Такими ремеслами є ті, що входили в металообробну промисловість. Металу феодальну епоху не був основним матеріалом навіть в техніці. Найбільш поширеним з відомих нам ремесел по обробці готового металу було ковальство. Ковалі працювали як в цехах, так і поза цехами. Часом вони зустрічаються в значній кількості. Так, наприклад, в Ніжині в 1634 р. було 42 ковалі.
Ковалі виконували чимало самостійних робіт повністю ковальським способом. Поряд з плуговим залізом — лемешами, череслами, залізними боронами — ковалі робили підкови, сокири, оковували колеса, робили лопати і наконечники для лопат, завіси — «бігуни» до дверей, ключі, замки, гаки, якими під час пожеж розтягали палаючі речі, кайдани для в’язнів, ланцюги для колодязів. Ковалі ж робили і ланцюги для міських і замкових брам і мостів, обручі залізні для гармат, «дрюки залізні для ламання каменю», «киї залізні», тобто підставки для рушниць, спеціальні клини для копання колодязів, копистки залізні, «що спиж мішають», «оскарди», котрими насікали жорна, пута залізні для коней, вухналі — гвіздки для кування коней, різні види зброї, ковані брами тощо. Часто пушкарів називали ковалями, бо «оправовання гармат» можна було робити тільки ковальським способом. Пушкарство і ковальство здебільшого завжди об’єднувались в спільній цеховій організації.
Незважаючи на те, що метал як технічний матеріал був менш поширений, ніж, скажімо, дерево, камінь або глина, спеціалізація в залізному виробництві була не менша, а подекуди навіть більша. Пояснюється це складністю процесу виробництва металевих речей за умов ручної техніки. Високі вимоги до ремісничої продукції не дозволяли ремісникові розсіювати свою увагу і час на виробництво різних речей з металу і змушували спеціалізуватись на окремих їх видах.
Поширеними галузями були конвісарство — виробництво з олова — і людвисарство — виробництво з міді. Людвисари і конвісари зустрічались по всіх містах України. Але особливо славилась ними Лівобережна Україна. Найбільшими центрами людвисарства, на думкувчених, були Старадуб Новгород-Сіверський, Глухів та Київ. Як людвисари, так і конвісари часто робили одну і ту ж роботу і використовували при цьому як олово, так і мідь. їх продукцією були казани — «алембіки» та взагалі різний посуд, в тому числі горілчаний. Від «коновки» для горілки пішла і назва ремесла — конвісарство. Людвисари, крім всього, займались відливанням дзвонів і гармат. Останнє вимагало багато вміння і коштів, а також відносно високого рівня ливарної техч.ки. Вміння відливати дзвони принесло добру ремісничу славу не одному людвисару. Відомі такі пам’ятки людвисарського мистецтва, яік дзвін в Новгороді-Сіверському, зроблений тамтешнім людвисаром Іваном Андрієвичемв 1098 р.; дзвін в с. Рославичі в 25 км від Києва, переданий в 1649 р. рославичсвкими козаками церкві сів. Спаса На відливанні дзвонів по українських містах працювали і російські майстри. В 1686 р. в Києві пушкар Леонтьев з Росії разом з якимсь ремісником-колокольником перелили набатний дзвін біля ратуші, а в 1687 р. ці ж майстри перелили 20-пудовий вістовий дзвін для Золотих воріт, після чого були відпущені в Москву. Як цінна річ, дзвони дарувалися і навіть давалися в посаг за молодою.
Виробництвом речей з суміші міді і олова людвисари та конвісари поклали початок українській кольоровій металургії, розвинутись якій належало уже в нові часи. Сировину — мідь і олово, так само як і срібло і золото, на Україну довозили з-за кордону. Про розміри виробництва окремих людвисарських майстерень можна здогадуватись, часом на підставі даних про кількість закупленої сировини. В 1715 р. добре відомий в купецьких колах тих часів Цибульський продав київськимдзвонникам 200 пудів міді по 6 крб. за пуд. Іншим разом той же Цибульський заготовив для продажу на Україні 600 пудів міді. Гетьман Полуботок виміняв у нього частину міді за тютюн і 100 куф горілки.
Як окремі спеціальності металевої промисловості існували слюсарство, котлярство, пушкарство, а також різні види зброярства. Документи згадують численних рушникарів, стрільників, ядерників, пикорізів, мечників, шабельників, яким доводилось мати справу з металом Збереглося чимало згадок про пушкарів, що «гармати і залізні рушниці направували». Український народ завдячував українським пушкарям і зброярам тим, що в процесі визвольної війни селянсько-козацьке військо стало навіть за визначенням ворогів українського народу, «вогнистим, залізним і могутнім».
В другій половині XVII ст. міські ремісники-зброярі і слухати не хотіли про безплатну роботу на замок і здебільшого одержували відповідну платню. Особливо це помітно на Лівобережжі, де раз у раз уряд розшукував потрібних спеціалістів-зброярів. У 1701 р. переяславський воєвода запитував уряд, що робити з ремонтом зброї, оскільки серед ратних людей не виявилось потрібних спеціалістів. У відповідь з Москви прийшов наказ найняти майстрів у нижньому місті в Переяславі, а до майстрів прикріпити ратних людей для науки, якщо ж переяславські майстри запросять занадто високу ціну, то найняти майстрів у Києві, тому що в Києві в минулі роки зброярі уже такі угоди укладали «без лишней передачи».
Залишити коментар