Не будучи обов’язковим атрибутом ремесла, цехова організація є свідченням певного рівня розвитку міст, товарно-грошових відносин, зокрема товарності ремісничої продукції. Соціально-економічна природа цехового устрою викликає чимало суперечок серед вчених-істориків. Головна причина великої плутанини в цьому питанні полягає в тому, що цехи не розглядалися як певний історичний етап в організації промисловості, що відповідав певному рівню розвитку продуктивних сил і виробничих відносин. В дореволюційній історіографії існувала думка, що цехи на Україні, як і магдебурзьке право, були штучною організацією, привнесеною і насадженою силоміць на зовсім невідповідному грунті. Зокрема, такої думки дотримувався Владимирський-Буданов. В радянській історіографії ця точка зору неодноразово піддавалась критиці в працях, які зачіпали в якійсь мірі історію ремесла на Україні, зокрема в працях К. Г. Гуслистого.
Цехи становили корпоративну власність у містах, яка відповідала феодальній структурі земельної власності тих часів. Кожна феодальна країна в свій час потребувала такої або подібної організації ремесла. При цьому меншу поширеність ремісничої організації та інші її форми не завжди слід вважати за ознаку відсталості країни в цілому. П. І. Лященко говорить про відсутність в Росії XV — XVII ст. цехів як про наслідок відсталості міського життя. Це твердження правильне, оскільки внаслідок відсталості Росія змушена була наздоганяти своїх сусідів, користуючись іншими шляхами.
Більшість українських цехів виникла в XVI — першій половині XVII ст. — тоді, коли на Заході цехи занепадали і їм на зміну приходило вільне виробництво, розчищаючи дорогу мануфактурі. Відомо, що перші цехи виникли в італійських містах десь в IX — X ст., у Франції — в XI ст., Німеччині — XI — XII ст. Починаючи з XVII ст. в Західній Європі держава все більше втручалась у справи цехів, а вже у XVIII ст. в більшості країн цехи були підпорядковані їй. Цехи були очищені від багатьох старих елементів, які гальмували дальший розвиток промисловості. На Україні в складі Російської держави цехи також зазнали змін. Дозволяючи ремісникам організацію цехів, російський уряд, однак, зробив такі застереження, згідно з якими російські ремісники могли «промышлять своим ремеслом вольно». Користуючись цією «вольністю», промишляло і чимало українських ремісників. У Росії чимдалі автономія цехів все більше обмежувалась. Росія, твердить Я. Пахонський, на початку XVIII ст. прийняла цеховий устрій в його, так би мовити, останньому виданні, з дуже обмеженим самоуправлінням, підпорядкованістю головному ремісничому урядові, міській раді і губернатору. Проте цехи в Росії існували ще навіть в кінці XIX ст., в той час як, наприклад, в Англії XVIII ст. цехи втратили уже практичне значення. У Франції їх знищила Французька революція. В середині XIX ст. в Німеччині значення цехів було повністю підірване.
В історії розвитку продуктивних сил цехи відігравали прогресивну роль.
Все це говорить про те, що цехи на Україні XVII ст. не могли мати тих класичних форм, які мали вони в Нідерландах або Франції в період розквіту феодалізму. Те, що уже почало гинути в західноєвропейських містах, могло не мати тих самих форм в країнах, де організація ремісників стала на порядок денний з великим запізненням. Не ізольована від впливу нових форм економічного життя в інших країнах, Польща і залежні від неї країни прийняли цехову організацію із змінами, які відповідали новим потребам життя і специфічним умовам їх історичного розвитку. Це ж мало місце і в Росії, де насаджувані Петром І цехи мали зовсім інші завдання, ніж в свій час західноєвропейські. В той час як середньовічні цехи повинні були обмежувати виробництво, цехова організація в Росії XVIII — XIX ст. мала на меті підвищення продуктивності праці і впорядкування дрібного виробництва в загальнодержавному масштабі, підпорядкування його урядовим органам.
Цікаво, що, будучи менш численними і економічно слабшими, цехи в Росії і на Україні, однак, продержались довше, ніж в тих країнах, де вони зазнали особливого розвитку. Млявість, уповільненість розвитку, розпливчатість і невиразність форм і зв’язана з цим тривалість їх існування були властиві тут цеховому ладу в тій самій мірі, що і всій економіці.
На Україні, як і в Польщі, цеховий устрій був близький за формою до західноєвропейського. Але на Україні він ніколи не набирав такого поширення, як у Франції, Німеччині, Австрії і навіть Польщі. Відома нам найбільша кількість цехів перед визвольною війною була у Львові — 33, Кам’янці-Подільському — 18, Меджибожі — 6, Білій Церкві — 12, Ніжині — 8. Протягом 1637 р. в Переяславі було засновано 5 цехів, в Києві — близько 10. Якщо порівняти чисельність цехів найбільших міст України з чисельністю їх в містах інших країн, то побачимо, що в Парижі вже в XIII ст. було приблизно 100 цехів, Нюрнберзі — 50, Любеку— 50, Відні — 77, у Кракові в середині XVII ст. — до 44. Ця, на перший погляд, величезна різниця в поширеності цехів дещо зменшиться, якщо взяти до уваги співвідношення числа цехів по названих містах з кількістю населення. Вже говорилося про значно меншу чисельність населення великих міст України порівняно із західноєвропейськими. Якщо у Львові 33 цехи припадали на 18 тис. міського населення, то в Парижі 350 цехів припадали приблизно на 200 тис. населення.
Необхідність захисту православної релігії і української національності від денаціоналізації та покатоличення українського народу викликала до життя паралельну цехам організацію ремісників — братства, в яких брали участь й інші категорії населення міст. Як цехи, так і братства чинили опір феодалам, захищаючи інтереси міських ремісників і купців. На Заході братствами називалися здебільшого ремісничі цехи і купецькі гільдії. Історичні джерела називають «цехи, або братства» і в польських містах. Злиття братств і цехів в одне ціле відбувалось і на Україні. Антифеодальне, визвольне і національне спрямування діяльності українських братств відбивало інтереси молодого українського бюргерства, що формувалося з ремісничого і торговельного середовища. Свідченням цього є те, що налякана постійним втручанням «різних шевців-кравців» Львівського ставропігіального братства в справи епіскопів церковна феодальна верхівка схилилась до унії, шукаючи в ній захисту від «черні». Недарма братства були особливо поширені на Україні в період найбільш напруженої антифеодальної і визвольної боротьби. Невипадковим також е і те, що роль братств у житті міст все меншає протягом XVIII ст. і зовсім занепадає в XIX ст., втративши свій первісний зміст.
Отже, існування братської і цехової організацій в XVII ст. було цілком природним для тих часів, оскільки наявність уже готової ремісничої асоціації сама підказувала об’єднання ремісничого і торговельного населення в братства. Близькість же завдань і занять сприяла об’єднанню братств і цехів в одне ціле. У 1660 р. в цеховій книзі кравців та кушнірів м. Кролівця було зроблено запис, що кравці і кушніри цеху об’єднуються в кількості 40 чоловік в «кравецьке брацтво». В 1689 р. в Чернігові існувало об’єднання «в цеху і братстві» шаповалів, пивоварів, коцників, панчішників і рукавичників.
В 1706 р. в Кам’янці було затверджено магістратом церковне братство з «підмайстрів та челяді» кушнірського цеху. Тут же і при шевському цеху існувало святотроїцьке братство. На Волині в містечку Степані братства виникали в середині XVIII ст. з представників тих ремесел, що були об’єднані в цехи ще з початку
XVII ст.
Таким чином, ремісничі корпорації на Україні не були штучним насадженням. Вони мали тут свої завданні: і свої особливості, обумовлені специфікою розвитку країни.
Функціонування цехів показує, що, незважаючи на дуже складні умови життя українського народу і в певній мірі зруйнованість народного господарства, основа життя міст — ремесло і торгівля — продовжувала існувати.
Можна назвати багато цехів, як тих, що існували тут раніше, так і тих, що виникли після війни, особливо в містах Волині. В м. Ковелі на Волині існувало цехове братство, яке здаївна об’єднувало римарів, сідлярів, столяріїв, токарів, склярів, хутряників, і пасочників (ремінників), канатників і мішечників. На початку 60-х років цех одержав нове підтвердження свого статуту
В 1660 — 1663 рр. люстрації Луцького староства згадують тутешні цехи, які активно втручаються в обговорення міських справ разом з усім поспільством. У Ковелі цехмистри усіх цехів входили до складу міської ради і брали участь в усіх її рішеннях. В засіданнях міського уряду брали участь цехмистри в Барі і Кам’янці-Подільському.
В цей час помітно зростає чисельність членів окремих цехів за рахунок ремісників «чужих» спеціальностей. Так, в Кам’янці-Подільському деревообробний цех, в якому працювало 72 майстри, об’єднував суміжні спеціальності столярів, бондарів, стельмахів, колодіїв. Майстри лучники, сідлярі і теслярі були об’єднані в спільному цеху в Барі та в гончарному цеху в Сатанові у
XVIII ст.
В 1701 р. кам’янецький суд розглядав скаргу Андрія Вільчека на цехмистра шевського цеху Себастьяна Гіеральського. В скарзі говорилося про те, що цехмистр приймав до цеху кравців і кушнірів для того, щобзбільшити кількість прихильних до нього людей. Звичайно, пояснення це не вичерпує питання про причини об’єднання різних ремесел в один цех, хоч цехмистри могли і використовувати наявну ситуацію в цілях збільшення своїх можливостей наживатися за рахунок членів цеху. Можливо, такі об’єднання були викликані наявністю великого числа позацехових ремісників. У цих умовах цехові ремісники повинні були розраховувати не тільки на свої привілеї, а і на свою чисельність.
Про нові риси в розвитку цехів свідчить ухвала кам’янецького магістрату в 1713 р., згідно з якою оштрафовано кількох цехмистрів за допущення в їхні цехи ремісників, що не належали до міської общини.
В зв’язку з цим питанням цікаві дані про розшарування селян Галичини в середині XVIII ст. знаходимо в дослідженні В. Ф. Інкіна, де доведено, що ремісники тікали з цехів у села і там продовжували займатися своїм ремеслом без тих обмежень, яких зазнавали в місті. Партачі переманювали до себе підмайстрів, а залишені збезлюднені цехи мусили об’єднуватись в один цех. У Самборі, наприклад, в першій половині XVIII ст. бондарі, столяри, токарі, гребінники, стельмахи, сідлярі і колодії об’єднались в один бондарський цех. «Занепад цехової організації, що вичерпала себе, супроводжувався ростом сільського промислового виробництва, яке несло в собі здорові зародки капіталістичних відносин… Але консерватизм феодальних інституцій в Речі Посполитій гальмував утворення капіталістичної мануфактури і формування буржуазії…».
Переселення ремісників з міст у села спостерігалось не раз в історії різних країн. Цілком можливо, що подібне явище мало місце на Правобережній і Лівобережній Україні в другій половині XVII ст. Та з’ясування цього питання вимагає окремого дослідження становища в селах.
В той час, коли на Заході уже розквітало мануфактурне виробництво, на Україні не міг зберегтися старий цеховий лад в недоторканному вигляді, особливопісля визвольної війни, коли населення ще користувалося деякими завойованими в боях свободами. Цехові обмеження, які завжди були досить слабкі, тепер ще більше ослабли. Виявилось це в збільшенні членів цеху за рахунок різнорідності їх складу.
В другій половині XVII ст. цехи Правобережжя одержували від польського уряду і власників міст підтвердження уставів, наданих цехам при їх заснуванні. Потрібно відзначити, що ці устави ставали все більш формальними моментами в житті цехових ремісників. Надані окремим цехам при заснуванні в XV—XVI ст., вони продовжували бути зразком для уставів інших подібних цехів, що засновувались у XVII ст. Багато уставів українських цехів XVII ст. було списано з уставів старих польських цехів. Так, в 60-х роках згаданий ковельський цех одержав підтвердження уставу, який був копією, зробленою в свій час з уставу польського цеху м. Каліша. Устав Кам’янецького цеху кравців був мов дві краплі води схожий на такий же ковельський. Часи мінялися, а цехові устави залишались одні й ті ж. При всій консервативності феодального життя устави XIV ст. не відбивали потреб і інтересів ремісників XVII ст.
Для нас особливий інтерес мають порушення норм цехових уставів щодо масштабів виробництва і використання додаткової робочої сили в майстерні цехового ремісника. Записи в книзі кам’янець-подільського цеху бондарів, стельмахів та інших ремісників говорять про численні випадки конфліктів серед ремісників з приводу використання ними додаткової праці найманих ремісників або різних порушень цехових правил з метою додаткового прибутку3. Порушення норм цехових уставів виявлялося в недодержанні давніх вимог щодо форм, розмірів і способів виконання продукції. Як відомо, по цехах зберігались описи «майстерштіків», тобто зразків, за якими кожний ремісник повинен був виготовляти туабо іншу річ. Згідно з такими зразками ремісничі учні підготовляли свої екзаменаційні роботи. Копії названих описів речей, як і статути, могли передаватися з цеху в цех. У Ковелі в 60-х роках XVII ст. разом із цеховим статутам Каліша був вписаний до тройських книг і опис «майстер штіка», яким користувались цехові ремісники в Каліші і в Ковелі. Цей опис має характерні для феодального ремесла правила, розраховані виключно на ручну працю, навик ремісника і точне око. Ремісник повинен був не тільки виконувати досконало своє завдання, а й вміти відразу на око визначити, скільки і якого матеріалу йому для цього знадобиться. Так, претендент на звання майстра склярського ремесла одержував від своїх екзаменаторів 100 різних скелець, з яких він повинен був на око вибрати 50 саме таких, яких вистачило б на багатогранний коробок. Приймаючи роботу, майстер повинен був провести шматком матерії по гранях і пересвідчитись, що вони зроблені без жодної зазублини.
Учні-«міховщики» повинні були вміти пошити теплі рукавиці так, щоб не було помітно шва ні зовні, ні всередині, а майстер по дереву повинен був уміти зробити ліхтар з шістьма трояндами і листям «такий же красивий, як і вилитий з міді», та за який би покупці «дали І таляр» При виготовленні ремінного пояса майстер сам повинен був уміти вичинити і пофарбувати потрібну шкіру. Пояс мав бути різнокольоровий, плетений, з залізними або мідними окрасами. Коли вчитуєшся в скрупульозно деталізований опис ремісничих «майстер штіків», стає особливо зрозумілою фраза, якою майстри, відпускаючи своїх учнів по закінченні науки на «всі чотири сторони світу», напучували їх: «Маєш вчитися ремесла, доки житимеш».
Та в другій половині XVII ст. не всі цехові ремісники дотримувались в своїй роботі старих зразків. Вироби мануфактури, що проникали на Україну з-за кордону, не могли не ламати старих навиків у роботі і старих зразків продукції. Партачі першими вносили удосконалення в процеси виробництва і міняли вигляд продукції відповідно до смаків і потреб часу. Порушувались норми поведінки членів цеху. Нерідко учні залишали майстерні своїх майстрів до закінчення строку навчання, передбаченого цеховими правилами, і тікали до партачів, на село, в інші цехи. Не стало й тієї дисципліни, якою характеризувалося життя цеху раніше. Документи лубенського магістрату свідчать про те, що зростала кількість партачів. Партачі сварилися через «челядників», а цехові челядники нерідко працювали на стороні на замовлення і на ринок. Підмайстри і майстри сварилися і судилися з своїми цехмистрами. Учні і підмайстри тепер не дорожили своїм місцем в цеху, як раніше. Вони, як говориться в тогочасних документах, стали більш свавільними. З другого боку, майстри затягували строк навчання, щоб використовувати учнів як безплатну робочу силу. Отже, є підстави гадати, що на Правобережжі після визвольної війни відбувалась боротьба нових форм виробництва з старими цеховими.
Збільшення числа партачів само по собі ще не було новим моментом. Чисельність позацехових ремісників помітно зростала уже в XVI ст. Як відомо, партачів було багато на Україні з самого початку існування цехів. Важливо визначити інше, а саме: коли цехи почали здавати позиції монополістів в тих або інших галузях ремесла або коли мало місце порушення цехових обмежень самими членами цехів.
Зрозуміло, що в основі порушень цехової організації лежав дальший розвиток продуктивних сил в країні.
Занепаду цехів сприяв також і вплив тих країн, які стояли на вищому рівні соціально-економічного розвитку. Відомо, що на Україну проникали окремі нові спеціальності і нові способи виготовлення ремісничої продукції. Так, наприклад, серед українських ремісниківджерела називають кордибанників. Кордованом, або кордибаном, називалася козяча шкіра, виготовлена особливим способом вперше в іспанському місті Кордові. Якщо спосіб виготовлення кордибану міг проникнути на Україну і поширитись тут, то так само могли проникати й інші форми організації ремесла і навики праці ремісників, а разом з ними і переконання в тому, що цехова організація не є чимсь непорушним і обов’язковим для всіх часів. Розвиток товарно-грошових відносин був причиною того, що тепер нецеховому ремісникові, більш рухливому та ініціативному, було часом легше збути свою продукцію, ніж цеховому. В цих умовах за цехами в основному залишилась функція захисту прав ремісників від зазіхань феодалів. У зв’язку з цим знаходиться і ще одне пояснення об’єднання на Україні в цехи найрізноманітніших ремесел. Обмежуючи дедалі зростаючу ініціативу ремісника, цех, однак, був потрібний як організація, що допомагала йому вистояти в боротьбі з феодалом. В результаті відбувалась відповідна деформація цехових порядків.
Обов’язки цехових ремісників нерідко були настільки обтяжливими, що останні намагалися вийти з цеху. Широкої практики набув перехід ремісників під юрисдикцію духовенства і шляхти на умовах більш вигідних, ніж були в цехах. Ця практика згубно відбивалась на становищі і без того ослабілих цехів. У люстрації Луцького староства 1660—1663 рр. була записана скарга «бурмистрів з райцями, цехмистрами і поспільством» на те, що на ринку і на вулицях міста з’явилося багато «домів і дворів» міщан і різних ремісників, які «шинки і ремесла різні роблять», а податків жодних не дають, чим шкодять місту і цехам.
Окремо подали скаргу луцькі цехові кушніри і кравці на місцевих торгових людей, які шкодили цехам торгівлею кушнірськими і кравецькими виробами, а також на ремісників, що ховалися під чужою юрисдикцією від цехових повинностей. Аналогічну скаргу подали і різники. Та даремно скаржились цехові ремісники, посилаючись на права і привілеї, надані їм ще у XVI ст. при заснуванні цехів.
У 1659 р. в Кам’янці війт польського магістрату Томаш Воєводка був обвинувачений міщанами в тому, що він переховував у себе ремісників-партачів. Оскільки Воєводка мав свої солодовні і винниці, цілком можливо, що партачі працювали у нього згідно з договором. Про характер діяльності самого Воєводки говорить передача ним в оренду євреям своїх будинків під синагоги і видача за хабар дозволу на заснування аптек на ринку. Зрозуміло, що багатство і вдача дозволяли легко здійснювати вигідну йому опіку над партачами.
Скарги на прийняття під високу протекцію партачів подавали представники уряду і ремісники, що об’єднувались в цеху теслярів, малярів, різників та шевців. Луцькі шевці даремно підтверджували своє виняткове право займатись шевством аж дев’ятьма привілеями. Перестали підлягати загальним цеховим правилам члени рибальського цеху.
Порушення цехових норм життя приводило до суперечок і боротьби між цехами. Прикладом такої боротьби є справа львівських малярів і сідлярів. У 1682 р. малярі подали скаргу на сідлярів, в якій розповідали, що сідлярі, найнявши підмайстрів малярського ремесла, доручали їм розмальовувати сідла і таким чином самі вчились цій справі. В результаті сідлярі хоч і «не навчились малювати як слід, але робили це на згубу художників». «Якщо дозволити їм і надалі так чинити, то нащо ж тоді привілеї малярам дано?» — запитували малярі. «Нехай кожний робить своє ремесло, — говорили вони, — а не так, як по менших містах, де цехів немає і кожний може два ремесла робити».
Цей приклад, хоч і взятий з історії міста, яке не входить в досліджувану нами територію, є дуже характерним для життя ремісників того часу взагалі. Скарги не врятували львівський цех малярів, його розхитала підривна діяльність партачів, «втікачів і недоуків», які не бажали дотримуватись цехових правил, продукували «пагані картини» і, «бігаючи з ними по вулицях» або обходячи менші міста і села, продавали по низьких цінах. Погіршення якості картин справді могло мати місце; воно було викликане бажанням ремісників більше зробити і продати, а оскільки у великому місті люди краще розумілися на мистецтві, то вони розносили свої твори по менших містах і селах. Внаслідок дезорганізації цехового порядку цехова скринька з документами і грошима опустіла і «знаходилась в заставі». В зв’язку з цим хитрий партач, обвинувачений цеховими майстрами, говорив на своє виправдання, що цех малярів не справжній, бо не має належних документів. Поступово художники, не витримавши конкуренції партачів і зменшення попиту на їх картини в місті, можливо, в зв’язку з високими цінами, почали тікати з цеху. У XVIII ст. вени навіть самі уже виступають проти цеху і відстоюють «свободу творчості». Цех перестав існувати в 1780 р. В першій половині XVII ст. у Львові «розпався» збірний цех ковалів, слюсарів, мечників, котлярів, панцирників, бляхарів, ливарників, ножівників, дротярів, голкарів та різних інших ремісників. Цікаво, що ремісники, які виробляли голки і ножі, виходячи з цеху, виправдовувались тим, що в цеху їм доводилось відігравати другорядну роль. Зрозуміло, що якби ситуація для роботи поза цехом для названих ремісників була гірша, вони б з цеху не вийшли. Найбільш переконливо про розхитування цехового ладу в Речі Посполитій говорять сеймові ухвали та королівські універсали, спрямовані проти партачів. Виявляється, що партачі підривали силу навіть найбільш старих цехів в Речі Посполитій, зокрема краківських.
Цехові устої підривала і широко розвинута ярмаркова торгівля, що не вкладалася в рамки цехової регламентації. Цехова система взагалі «не витримувала натиску ярмаркової стихії».
Залишити коментар