На відміну від децентралізованої і ослабленої Польщі Росія була найбільш могутньою централізованою державою на сході Європи. Ще в XV — XVI ст. «російський народ у тривалій і самовідданій боротьбі з татаро-монгольськими та іншими іноземними поневолювачами подолав феодальну роздробленість, відстояв свою національну незалежність і створив могутню централізовану державу».
Звичайно, що подолати опір феодальної знаті не можна було б без відповідного рівня розвитку міст і міщанства. Саме міста становили ті ланки, які зв’язували країну в одне економічне і політичне ціле. Спираючись на дворянство і міста, російський уряд неухильно провадив свою політику зміцнення державної влади. В XVII ст. в Росії була підірвана економічна основа феодальної відособленості.
В Російській державі ніхто не наважився б заявити подібно до польського магната, що він в своєму маєтку почуває себе «як цар в своїй країні». Все підлягало верховній владі.
Відмінність внутрішнього ладу Росії від внутрішнього ладу Польщі обумовила і численні відмінності в становищі лівобережних міст. Юридично і фактично міське населення Лівобережжя опинилось в кращих умовах, ніж населення Правобережжя. Російське законодавство на відміну від польського не ставило міщан на останнє місце. Ставши на шлях протекціонізму торговельно-промисловій діяльності, російський уряд не міг не сприяти вихованню в усіх верствах населення зовсім іншого ставлення до міщанства, ніж те, яке було до нього у польської шляхти. Принаймні в певному відношенні він змушував дворянство до проведення політики, продиктованої інтересами держави.
Адміністративно-політична система управління на Лівобережжі висвітлена в спеціальній праці В. А. Дядиченка. Ця праця, а також згадувана уже праця К. І. Стецюк в значній мірі полегшують справу висвітлення умов розвитку міст на Лівобережжі після возз’єднання. Немає потреби детально розглядати факти і явища, уже описані в названих працях. Залишається лише розширити коло відомостей, які стосуються безпосередньо міського життя.
Головна маса внутрішніх справ Лівобережної України знаходилась в руках гетьманського уряду, що очолював цілу ієрархію козацько-старшинського апарату. Тут зберігався адміністративно-територіальний і разом з тим військовий поділ країни на полки і сотні, який виник ще в період визвольної війни. Кількість полків протягом другої половини століття мінялась вмежах 9 — 11. Це були полки: Чигиринський, Київський, Переяславський, Кропивенський, Миргородський, Полтавський, Прилуцький, Ніжинський, Стародубський, Паволоцький, Чернігівський. Полки ділилися на сотні, кількість яких була різною. їх могло бути приблизне до двох десятків у полку. Звичайно, і кількість людей в сотнях не могла бути точно визначеною, але в середньому вона наближалась до сотні козаків у кожній.
Нижчою ланкою цього козацько-адміністративного поділу були курені, в яких нараховувалось від 30 до 40 козаків. Очолювали їх на селі курінні отамани, а в містах городові отамани. Козацьке населення сіл і міст підлягало козацькій адміністрації, а некозацьке, яке звалося в селах і містах «вільними посполитими», — міському уряду і сільським війтам. Фактично ж і ті, і другі підлягали козацькій адміністрації, оскільки всі разом були «під полками» і «під сотнями»
Гетьман, полковники і сотники очолювали ієрархічні групи урядів генеральної, полкової і сотенної старшини. Почет високих слуг оточував гетьмана. В певній мірі вони нагадували польських придворних вельмож. До генеральної старшини належали генеральний обозний, що відав артилерією, генеральний підскарбій, писар, осавули, здебільшого двоє, що виконували функції військових інспекторів, хорунжий і бунчужний, функції яких були близькі до осавулових. Початкова виборність цих урядів у кінці століття уже була номінальною. Вони затверджувались з числа найбільш багатої і впливової старшини.Резиденція генеральних старшин сотницьких урядів знаходилась у містах. Чим вищий був уряд, тим більшим і багатшим було місто, в якому він знаходився.
Таким чином, на Лівобережжі існувала своя феодальна ієрархія. Всі її представники були землевласники. Гетьманські надання сільських і міських поселень старшині були типовими феодальними наданнями. Всі форми надань в основі своїй зводились до двох видів: «зупольного» володіння, тобто спадкового держання, і аналогічного правобережному лену умовного. В лен маєтності давалися «на ранг», тобто як плата за виконання функцій того або іншого уряду. Одночасно відбувалось поступове злиття обох цих видів надань в єдине спадкове володіння.
Цікаво, що на Лівобережній Україні так само, як і на Правобережній, ми зустрічаємося з термінами «староство», «волость», «ключ», а також з невідомим на Правобережжі терміном «дворец». Всі ці терміни означають тут групи рангових і особистих володінь старшини і духовенства. Так, в Ніжинському полку були Городиське і Ямпільське старшинські староства. Гетьману Брюховецькому належала Шептаківська волость з групи сіл і хуторів (за винятком козацьких дворів).
Важливою особливістю адміністративно-політичної системи Лівобережжя насамперед було те, що тут над центральним органом влади стояв царський уряд.Насправді ж «Україна становила частину Російської держави, хоч порівняно з іншими окраїнами Росії вона зберігала в кінці XVII — першій чверті XVIII ст. в державному відношенні незрівнянно більшу автономію — гетьманську владу, особливий адміністративно-політичний устрій, суд; окремі збройні сили — козацьке військо та ін.» Царській владі Україна підлягала в адміністративно-політичному і воєнному відношенні.
Центральною установою, що відала справами України після 1654 р., був Посольський приказ, а з 1663 р. — новозаснований Малоросійський приказ, щоіснував до 1667 р. В 1667 р. цей приказ увійшов до складу Посольського, потім на деякий час відокремився від нього, а в 1671 р. знову ввійшов до Посольського приказу. Після цього до кінця XVII ст. це був один приказ під віданням одного боярина Поряд з Малоросійським і Посольським приказами українськими справами відали і інші, наприклад Розрядний приказ, що відав дипломатичними зв’язками та збройними силами. йому були підпорядковані всі найважливіші міста-фортеці на Україні. Малоросійський приказ призначав у міста воєвод, вживав заходів для будівництва укріплень, організації поштового зв’язку, будівництва мостів тощо. Отже, чіткого розмежування функцій приказів не було. Так само не було його і між окремими урядами козацької та міської адміністрації.
На підставі вивчення документів В. А. Дядиченко прийшов до висновку, що навіть в кінці XVII і на початку XVIII ст. царський уряд ще порівняно мало втручався у внутрішні справи Лівобережної України, хоч, звичайно, і спрямовував діяльність гетьмана і старшини в потрібному йому напрямі. Цар мав право зміщати гетьмана, дозволяти його вибори і затверджувати новообраного. Гетьман підлягав царю насамперед як воєначальник козацького війська. На кінець століття полковники призначались уже також за санкцією царського уряду, а у XVIII ст. ними були нерідко російські офіцери.
Царські грамоти, що стосувалися України, оголошувались на торгах і ярмарках, а також вивішувались на спеціальних стовпах по містах.У Києві, Ніжині, Полтаві, Переяславі та поперемінно в інших великих містах знаходились представники російської влади — воєводи. Головним їх обов’язком була воєнна безпека країни. Вони відповідали за гарнізонну службу і постачання гарнізону всім необхідним, стежили за виконанням царських наказів.
Протягом всієї другої половини XVII ст. воєводське управління так і не поширилось на всі міста. Цьому заважав опір з боку майже всіх верств українського народу, який намагався зберегти свою автономію в межах Російської держави. Як представники російського уряду, воєводи повинні були здійснювати поступово більш тісне зближення між Росією і Україною, готувати ліквідацію автономії і повне злиття України з Росією. В наказах першим воєводам у Києві в 1654 р. і озорилось, що «воєводи повинні жити в містах «с великим бережением», «неоплошно», обмінюватись вістями з козацьким гетьманом і полковниками як місцевою державною владою Воєводи повинні стежити за впорядкованістю київської фортеці і в разі потреби побудувати нову, зобов’язавши до роботи все населення, в тому числі міщан та служилих людей. Воєводи також відповідають за сторожу, вживають заходів проти пошестей, наглядають за зайшлими людьми з-за кордону, за втікачами і шпигунами, дбають про плату служилим людям. Воєводи повинні діяти згідно з наказними грамотами Разом з тим робилось застереження, що в разі потреби воєвода міг чинити, «пристосовуючись до місцевих умов і до справи, так, як йому бог підкаже»2. Таким чином, повнота влади воєводи в українських містах не була чітко визначена, і розмежування між воєводською і місцевою старшинською владою не було. Більше того, воєводам робився натяк, що вони повинні здійснювати нагляд за місцевим козацьким управлінням. Навколо питань про функції воєвод на Україні, про кількість їх і права протягом всього досліджуваного нами періоду велась напружена боротьба.
Інколи російському урядові вдавалося значно збільшити кількість воєвод. У 1666 р., каже Самовидець, в зв’язку з умовою, підписаною Брюховецьким в Москві, по українських містах було збільшено кількість воєвод. Нові воєводи були призначені в Прилуки, Лубни,Гадяч, Миргород, Полтаву, Батурин, Глухів, Сосницю, Новгородок, Стародуб. Але незабаром під натиском городового козацтва і міщан кількість воєвод знову скоротилась, хоча в 1669 р., за глухівськими статтями, воєводи були знову введені в Києві, Чернігові, Переяславі, Ніжині2. Внаслідок боротьби українського населення воєводська влада на Лівобережжі була обмежена. На початку XVIII ст. воєводський уряд був замінений губернаторським.
Воєводи здійснювали нагляд і керівництво у ввірених їм населених пунктах за допомогою боярських слуг, писарів, дяків, різних воєнних чинів, що стояли на чолі розташованих по лівобережних містах російських військових частин, а також за допомогою урядовців українського адміністративного управління: козацько-старшинського, міського і сільського.
Подвійна влада, що стояла над містами, — російського царя і українського гетьмана — була владою феодалів і насамперед відбивала їх інтереси. Але верховна влада російського уряду з його прагненням до зміцнення централізму в багатьох випадках стримувала українську старшину і російське боярство в їх зазіханнях па свободу і власність міст.
Протягом другої половини XVII ст. міста Лівобережної України в переважній більшості були вільними містами в тому відношенні, що не становили власності окремих феодалів. Безпосередньо після возз’єднання міста стали називатися в документах «государевими містами», а практично підлягали як царській, так і гетьманській владі.
Однак вже під час війни ряд міст був відданий гетьманською владою окремим особам з числа старшини. Самому гетьману Хмельницькому належали рангові володіння Чигирин і Мліїв, а також в особистому володінні були Гадяч, Медведівка і Кам’янка. Після війни кількість надань почала збільшуватись. В 60-х роках серед маєтностей, розданих старшині і духовенству, а також взятих на гетьманський уряд, були такі міста і містечка, як Домоятіїв, Гадяч, Бубнів, Ромни, Лохвиця, Шишак, Сміла, Грунь, Мрин, Яблонів, Мліїв. Кам’янка, Борки, Паволоч, Медведівка, Салтйкова Дівиця та інші. Всього таких міст і містечок було близько 20, що становило приблизно 12% всіх міст Лівобережжя. До кінця століття кількість міст, наданих старшині, зросла мало. Не можна сказати, щоб старшина, яка прагнула зайняти місце шляхти, не докладала зусиль до цього. Але на перепоні стояла відсутність давніх прав, подібних тим, які мала стара аристократія — шляхта і магнати в Речі Посполитій або бояри і дворяни в Росії. Старшина не мала ні привілеїв, ні традицій, які б надали її заходам вигляду законності. Потрібно враховувати також і те, що сильна рука царського уряду, який не міг не зважати на вимоги поспільства, стримувала домагання старшини. Тому більш-менш сильні в економічному відношенні міста могли протистояти зазіханням на їх свободу і права з боку старшини. Кількість загарбаних старшиною та духовенством міст зростає в першій половині XVIII ст. Згідно з ревізією 1729 — 1730 рр., в їх руках поряд з численними селами опинилось близько 80 міст і містечок, тобто приблизно половина нарахованих нами міст Лівобережжя.
Очевидно, що у XVIII ст. старшина загарбала головним чином ті міста і містечка, які не були промислово-торговельними осередками, а являли собою фактично сільські поселения. Коли граф Г. Воронцов у 1760 р. одержав на Полтавщині Нові Санжари. Білики і Кобеляки, то ці містечка майже нічим не різнилися від навколишніх сіл. В усіх трьох нараховувалось лише 300 дворів і бездворних хат посполитих. Навряд чи40 містечок, наданих Петром І Києво-Софійській кафедрі, були центрами промисловості і торгівлі, принаймні скільки-небудь значними. Царський уряд, який санкціонував надання маєтностей, був зацікавлений в розвитку ремісничо-торговельних поселень і через це не міг не обмежувати апетити феодалів щодо справжніх міст.
Централістична політика царського уряду не могла миритися з існуванням вотчинних міст, з правом феодала розпоряджатися їх долею. Отже, тенденція до уніфікації законів на всій території Російської держави, в тому числі і на Україні, включала в себе і ліквідацію приватних міст на Україні. В цих умовах і феодальна влада старшини в наданих їй містах повинна була мати дещо інший характер, ніж нічим не обмежена влада польського магната або шляхтича у власному місті.
Більшість міст, які підпали під владу старшини, становила не її власність, а рангові володіння, або, як вони ще називалися, «надання до ласки войскової», «в держання» тощо. Таке держання було умовним і знаходилось під контролем вищих інстанцій. Доти, доки держання не перетворилося за давністю в спадкове і не було визнане з боку уряду спадковим, становище населення рангових володінь було значно легшим, ніж в маєтностях «особових», які стали або були з самого початку спадковими. Проте і в спадкових міських володіннях при умові, що вони становили протягом кількох десятиліть незначну частину по відношенню до вільних міських поселень, визиск посполитих не міг відразу набрати колишніх розмірів.
Як і на Правобережжі, ряд міст на Лівобережжі до кінця століття і навіть у XVIII ст. користався магдебурзьким правом. Це були: Київ, Ніжин, Переяслав Стародуб, Чернігів, Новгород-Сіверський, Почеп, Погар. Ґлухів, Короп, Мена, Остер, Гадяч і Полтава. Білішість одержала це право ще до війни і тепер лише домагалася періодичного підтвердження старих прав. Важливо відзначити, що в середині XVII ст. тут було більше міст з магдебурзьким правом, ніж в кінці століття. Серед них документи називають Лубни, Миргород, Гоголів, Пирятин, Кролевець, Липове, Городище, Остер, Козелець, Борзну. Втрата магдебургії останніми в наступні роки свідчила про те, що в нових умовах це право не задовольняло потреби часу. Якщо на Правобережжі магдебурзьке право було в інтересах як власників міст, так і міщан, то в межах Російської держави, де міста в більшості своїй, а з часом усі належали державі, воно втрачало свою головну функцію — захист міста від свавілля феодалів. Чисто феодальне явище, властиве періоду феодальної роздрібненості, магдебурзьке право в умовах посилення ролі центрального російського уряду і поступового обмеження влади старшини і гетьмана було приречене на відмирання. Позбавлені магдебурзьких привілеїв міщани в своїй заможній частині починали активніше шукати захисту від старшини у царської влади. Останню ж, вірну своїй політиці — спиратись на посад і служиле дворянство, — таке становище речей цілком влаштовувало. Але на початку російський уряд діяв обережно, і більшій частині міст Лівобережжя залишив їх давні магдебурзькі привілеї. Підтверджуючи права і вольності українських міст, він визнав права на зберігання за ними їх давніх і нових гербів. Так, у грамоті 1654 р. переяславським міщанам зазначалося: «И герб свой держать им прежний».
Згідно з висновками В. А. Дядиченка, повнота самоуправління по містах була неоднакова. Часом по окремих містах самоуправління за магдебурзьким правом завмирало і поступалось місцем звичайному ратушному, яке було по всіх непривілейованих містах. Найбільш економічно сильні міста мали більше можливостей відстоювати свої інтереси. До таких міст відносились, наприклад, Стародуб і Ніжин, які користувалися найбільшою повнотою прав.
Щодо виборності міських посад, то уже в кінці століття вони були фактично привілеєм міської верхівки і козацької старшини.
Структура і склад магістратського і ратушного управління Лівобережної України мало відрізнялись від Правобережжя. Деяка специфіка полягала в тому, що тут замість шляхти поряд з представниками міської влади засідали представники козацьких урядів — полковники, сотники, отамани. Останні чим далі, тим більше втручались в усі міські справи, особливо в менших містах. Тут навіть городові отамани намагались диктувати свою волю. В листуванні міських властей уже в роки визвольної війни звичайним було звертатись або стверджувати щось від імені як міського, так і козацького управління. В 1650 р. в листі з м. Зінькова до ольшанського воєводи про вільний проїзд російських купців на Україну було зазначено, що це рішення зіньківського отамана, війта і бургомистра.
Козацький і міський уряди вирішували разом різні міські справи, зокрема комунального обслуговування. Так, у челобитній стрільця Федорова говорилося, що його підряжали у Глухові для риття колодязя «полковий отаман, війт і всі міщани». Як бачимо, на перше місце поставлено назви урядів представників козацького управління. Вся політика гетьмана була спрямована на підпорядкування міст старшинській адміністрації. Прагнення старшини займати керівні позиції в міських урядах пояснювалось прибутковістю деяких посад. Всі міські уряди забезпечувались досить значним утриманням грошима і натурою. Як і на Правобережжі, до війтівств належали різні маєтності, в які входили цілі поселення. Після війни війти обиралися з міського населення, але чим далі більше цю справу брав під контроль гетьманський уряд. З гетьманського універсалу 1699 р. міщанам Києва можна скласти уявлення про умови обрання війта. В ньому говориться, що в Київ надсилаються від гетьмана два «войськові товариші», щоб «без жодних звад, ссоров и галасов, на кого по совету и согласию вас всех голос будет, на того и от высланные наши изволение наше декларовали». Потрібно враховувати, що обрання війта в цей час відбувалось виключно з заможного середовища.
Суперечності між масою міського населення і міськими урядами проявлялися часто і з різних причин. Так, наприклад, в 1697 р. міщани >м. Києва подали скаргу, в якій говорилося, що магістрат порушує давнє правило, згідно з яким міщани обирали священика за своїм розсудом, і нав’язує їм свою кандидатуру — часом навіть з числа зайшлих людей з Правобережжя. Поступово виборне самоврядування вироджувалось в олігархію, в привілеї заможних родин міщан і старшини. Ця група тримала в своїх руках посади війта, бурмистрів, райців та різні менші магістратські посади. В цьому полягала причина того, що коли царський уряд робив спроби насадити нову, російську адміністрацію, то маса міщан мало була зацікавлена в захисті старих порядків, бо міська знать перекладала весь податковий тягар на її плечі. Більше того, траплялося так. що міщани і самі виступали проти свого магістрату.
У нас немає відомостей про перехід війтівств у руки старшини до кінця століття. Інша справа, що ділами міста війт керував разом з представниками старшин і чим далі, тим більше під її впливом.
Особливо прибутковою функцією міських урядів було судочинство. Ще за часів Хмельницького були знищені гродські суди над міщанами. Виникла нова система судів: генеральний суд, полкові і сотенні суди. Поряд з ними по містах функціонували магістратські та ратушні суди. Дуже швидко ці міські суди почали зливатися з козацькими. На чолі міського суду стояв війт. В ньому брали участь бурмистри, райці, представники полкового або сотенного урядів. Нерідко бували випадки, коли до міських судів надсилались представники козацьких урядів з інших міст, вищих за рангом. Так. в 1683 р. в полтавський суд був надісланий представник від київського полковника. На суді могли бути присутні представники поспільства, «зацні» горожани, цехмистри, а також козаки. Міські суди розглядали не лише справи міщан, а й селян, приймали на апеляцію у справі сільських судів; при цьому селяни могли звертатись до міського суду, обминаючи сільський. В поєднанні з місцевим магістратським або ратушним сотенні суди могли надсилати свої справи прямо до генерального суду, обминаючи полковий. Але на практиці кожна з цих судових інстанцій боролась за своє право виносити рішення, оскільки з цим були зв’язані прибутки членів суду від штрафів, хабарів, конфіскації майна тощо. До кінця століття засідання суду були відкриті, і їх охоче відвідувало населення. Якщо на суді мова йшла про духовну особу, то на суд запрошувались і представники духовенства. Присутні на суді міщани могли звернутись до суду з заявою про свою незгоду з приводу вироку. Зрозуміло, що суд брав до уваги думку заможних міщан, а не міської бідноти.
Не можна, звичайно, перебільшувати значення цих елементів демократизму. В основі своїй це був суд представників феодальної і міської верхівки, який не нехтував жодним із засобів свого збагачення. З метоюзбільшення кількості хабарів і штрафних сум міський уряд спільно з старшиною інспірували різні злочини. Ще О. Лазаревський відзначав велику кількість інспірованих справ по обвинуваченню в перелюбстві. Останні було особливо легко фабрикувати, оскільки для цього часом потрібно було лише підкупити лжесвідків. Судді не раз зовсім розоряли господарство підсудного. Бували випадки, коли полковник, даруючи життя, зобов’язував винного довіку служити йому.
Потребою в робочих руках пояснювався той факт, що в Прилуцькому полку нерідко милували засуджених до довгого ув’язнення або страти з тим, щоб вони відробили певний строк в якомусь з монастирських маєтків.
Якщо сторони на суді мирилися, вони влаштовували «їднанщину» — своєрідний могорич, банкет, в якому брали участь і судді.
Суд був справжнім джерелом наживи для міської і старшинської верхівки. Сучасник зазначав, що заради грошей на Україні було багато охочих позивати людей «і хліба збавляти».
Міські уряди привілейованих і непривілейованих міст, крім членів лави і ради, мали ще багато різних підпорядкованих їм посад. Функції останніх перепліталися з функціями представників козацького уряду. Різні доручення, в тому числі кур’єрські, виконували осавульчики. Всякими господарськими справами магістратів і ратуш займалися шафарі. Вони мали чимало роботи, особливо по великих містах, де міське управління тримало різні промисли, ремісничі майстерні, платні лазні, салотопні, «гостинні двори», важниці тощо. Прибутки від всього цього господарства повинні були йти на різні витрати міського уряду і благоустрій міста, але насправді були в основному джерелом поповнення багатства членів уряду. Можна здогадуватись, що городова старшина, яка засідала в міських урядах, докладала всіх зусиль, щоб загарбати більшу частину цих прибутків до своєї кишені. Цілком можливо, що для цього вона вступала в угоду з міськими шафарями. Можливо, що саме такого роду була угода між стародубським шафарем Дмитром в 1683 р. і стародубським полковником. Дмитро відмовився виконувати розпорядження магістрату, заявивши, що він визнає тільки владу «пана полковника».
До міської адміністрації і господарчого апарату належав ще цілий ряд різних дрібних урядів і посад — ключників, сторожів, дзегармистрів, що заводили і ремонтували великі годинники на ратушних баштах, та ін. В незначних містах штат обслуги, як і склад самого уряду, був менш численний.
Внаслідок зростання міської адміністрації з старшинською населення почало ототожнювати міське управління з сотенним і полковим2. Але яких би розмірів не набуло втручання старшини в міські справи, його не можна ототожнювати з втручанням шляхти. Різниця полягала в тому, що старшина, незважаючи на свою приналежність до феодальної верхівки, в багатьох відношеннях не була схожа на шляхту. Це був новий, або, вірніше, клас феодалів, що заново формувався. Він ще тільки почав утверджувати за собою права і позиції феодальної аристократії, в той час як шляхта їх мала здавна. Він був обтяжений забобонами старої аристократії, і його спосіб життя більш відповідав умовам і потребам часу. Городова старшина, як представниця заможного козацтва, зайнятого в основному торговельно-промисловою і лихварською діяльністю, не становила зовсім чужий міському життю елемент. Названа діяльність старшини була значно активніша за ту, яку провадила шляхта. Отже, вона в якійсь мірі навіть сприяла розвитку загальних основ міського життя. До козацької старшини другої половини XVII ст. можна застосувати слова Маркса про англійських дворянXVII ст. як про «дітей свого часу». Це означало, що нова аристократія, намагаючись зберегти за собою численні давні привілеї панівного класу феодалів, разом з тим не нехтувала ні торгівлею, ні промислами, ні лихварством, ні жодною з тих грошових операцій, які б могли приносити прибуток.
Юрисдикція міського уряду не була єдиною і в містах Лівобережної України. Але такої великої роздрібненості міської території, яка була в правобережних містах, тут не помічається. За винятком Ніжина, здається, не було міст, де б функціонувало одночасно дві або три національні юрисдикції. Не було в містах Лівобережжя і поділу на католиків і православних. Основними групами населення були міщани, козаки і духовенство. Відповідно до цієї соціальної структури міського населення існували і своєрідні юридики. Але термін «юридика» на Лівобережжі не зустрічається. Не згадується тут і російський термін «беломестцьі». Згадки про групи дворів неміської юрисдикції зустрічаються в документах під іншими назвами. Прикладом фактичної юридики може бути маєтність вдови шаповальського сотника Небаби в м. Шаповалівці. Гетьман Скоропадський в 1712 р. затвердив їй «в зупольную посесію» двори, придбані нею в цьому місті, і заборонив будь-кому обкладати людей цих дворів податками або обтяжувати роботами.
Можливо, що «підсусідки» в містах в деяких випадках також були жителями відомих нам юридик. Принаймні в кінці XVII і на початку XVIII ст. ми маємо чимало прикладів того, як власники дворів з «сусідами» в містах вимагають, щоб цих «сусідів» не змушували відбувати звичайні повинності посполитих на користь міст.
У 1688 р. ігуменя Макошинського жіночого монастиря скаржилася, що «сусіди», які живуть в монастирських дворах у м. Сосниці та в с. Хвеськові в кількох хатах при монастирі, притягаються городовою старшиною Сосниці і Мени до виконання різних повииностей. У відповідь на цю скаргу полковник Юхим Лизогуб заборонив будь-кому оподатковувати або використовувати на роботах вищезгаданих монастирських підданих. В місті Полтаві в кінці 90-х років місцевий священик зумів взяти під свою зверхність 20 дворів, «до города належачих». Юриднками, мабуть, були і згадувані вище «дворцьі». В 1709 р. свої «дворцьі» мав Максаковськиймонастир в містечках Мені і Кисілівці. Населення цих «дворців» було звільнене від усіх войськових і посполитих податків та повинностей в скарзі київських мішан 1689 р. говорилося про те, що на Подолі козацькі і монастирські двори нічого не давали на ратушу.
Привілейоване становище козацького населення ставило його в особливо вигідні умови у міському виробництві і торгівлі. Козаки були сильними конкурентами міських ремісників і купців, що не могло не приводити до загострення відносин між ними. Київські міщани говорили про загарбання на Підгородді та Кожум’яках 200 дворів козацьким полковником І. Коровченком, а урочища Преварки — козаками. Київські сіножаті і вигони загарбав ігумен Київського монастиря, острови Муромець і Труханів — «ратні люди з начальством». Шкодили місту своїм хазяйнуванням і незалежні «старицы» Фролівського монастиря. Не підкорялися владі міста греки, які «всякими промыслы промышляя» також нічого не давали на ратушу. В результаті значної кількості подібних юридик на міщан припадали великі «тягари». Вони почали виходити з міста і розселятися «під монастирі і кожум’яцьку слободу» або вписуватись в козаки і «магістрат в ніщо ставити». З приводу цих фактів П. Клименко каже, що їх допускала гетьманська влада, яка «не розуміла державної ваги міста».
Це положення Клименка не вірне тому, що справа була не в розумінні чи нерозумінні ваги міст у державі, а в соціальному характері гетьманської влади, як в основі своїй влади феодальної, що захищала інтереси феодальної верхівки. Російському уряду в процесі зміцнення централізації влади належало з часом важливе завдання — знищити поділ міст України на окремі юридики.
В самій Росії грунт для розвитку різних юрисдикцій по містах уже віджив свій час. Політика російського уряду починаючи з XV ст. була спрямована не тільки на знищення приватних міст, а й на знищення прав «беломестцев», тобто власників груп поселень, аналогічних юридикам в Речі Посполитій. Згідно з «Соборным уложением» 1649 р., «белые слободы» в посадах були конфісковані і віддані посадам. Тоді ж таки на них було поширено посадське тягло. Політика знищення приватновласницьких слобід по містах завжди находила підтримку у городян і в XVII ст. в основному увінчалась успіхом
Отже, і на Лівобережній Україні міські юридики в межах Російської держави були приречені. Цей процес поступового знищення юридик в умовах централізованої держави в цілому слід розглядати як явище (Прогресивне, тому що з переходом міст на становище «государевих» відпадала потреба в шуканні міщанами захисту від одного феодала у іншого або від одної феодальної установи у другої. Середньовічна система такого патронату, як віджила, поступово втрачала своє раціональне зерно. Але в умовах другої половини XVII ст. на Лівобережжі вона ще мала місце, і так само, як на Правобережжі, ми знаходимо в ній деякі позитивні моменти, які полягають в тому, що жителі юридик мали кращі умови для промислово-торговельної діяльності. Одним з яскравих прикладів цього може бути діяльність київського жителя, «підданого Києво-Печерського монастиря» Максима Рандаря. Цей «підданий» володів поблизу Києва луками, сіножатями, селітроварницямн, збирав мито на дніпровському перевозі і наймав для косовиці та для роботи на своїх промислах десятки людей.
Не можна також не згадати ще одного яскравого факту, коли, як свідчить сучасник, сховавшись під протекцією монастиря, група селян, що оселилася в Києві на Печерську, розгорнула тут жваву промислово-торговельну діяльність.
У світлі наведених фактів видно, що проблема юридик заслуговує на спеціальне всебічне дослідження.
Відзначаючи в цілому кращі умови розвитку міст Лівобережжя порівнюючи з Правобережжям, не слід,однак, забувати, що тут також було чимало труднощів і суперечностей. Не минули Лівобережжя другої половини XVII ст. такі стихійні лиха, як сарана, посуха, голод. Великих страждань і втрат зазнали села і міста в зв’язку з війною, яка точилася ще досить довго. Незважаючи на оборонні заходи російського уряду проти турецько-татарської агресії, татари проривалися на Лівобережжя, вбиваючи і беручи великий полон. На південь від Києва люди не могли працювати в полі, не сподіваючись щодня біди. В і 667 р. під час жнив татари напали на жителів містечка Василькова, які працювали на своїх полях. Тоді чимало людей загинуло і було забрано в полон в містечку Новосьолки. В 1658 р. татарська орда, яка допомагала Виговському в його чорній справі, розорила міста Прилуки, Пирятин, Жовнин, Красне, Карабутів з навколишніми селами і забрала в полон багато людей. Коли весною 1661 р. Чарнецький з військом вдерся на Чернігівщину, міщани разом з селянами вчинили йому героїчний опір. Серед тих міст і містечок, які опинилися в центрі подій, були Козелець, Ніжин, Березань, Бобровиця, Бориспіль, Басань, Баришівка, Воронкове.
Періодичні напади на Лівобережну Україну польських військ, а також татарська агресія, безперечно, завдавали містам великої шкоди. Але Російська держава уже зробила неприступними для татар свої кордони і вживала заходів, щоб припинити агресію на території України. Всередині українського суспільства існували гострі соціальні суперечності, проявом яких була нестихаюча боротьба між різними групами населення, зокрема між селянством і старшиною, міщанством і старшиною, селянами і міщанами, між різними угрупованнями всередині старшини тощо. Проте основним змістом боротьби був опір народних мас феодалам, апетити яких весь час зростали.
В кінці XVII ст. старшина ще визнавала право за гетьманом позбавляти її маєтностей, але вже в середині XVIII ст. «новоявлене шляхетство» цього права не визнавало.
Суперечності існували і між міщанами та представниками воєводського управління. Найбільше незадоволення міщан викликало бажання воєвод поширити свою владу за межі воєнного і політичного догляду за населенням. Воєводи нерідко зловживали своїм становищем і чинили всякі несправедливості і образи населенню. Випадок пограбування воєводою переяславської міщанки, яка назбирала жебракуванням певну суму для виплати боргу купцеві, що викупив її з татарської неволі, красномовно свідчить про моральне обличчя воєвод як представників вищої влади на Лівобережжі. Не раз траплялось, що воєводи для власного збагачення продавали хліб і фураж, зібрані з населення або прислані російським урядом для утримання гарнізонного війська. Часом замість хліба і солі, які міщани повинні були давати на ратних людей, воєводи збирали відповідну кількість грошей і присвоювали їх. Так було, наприклад, в містечку Дашківцях. В одному з листів у Розрядний приказ говориться про воєводу, що робив так в той час, як «ратние люди без соли в месте помирали». Питання про поведінку воєвод на Україні досить докладно висвітлене в спеціальному розділі монографії К. І. Стецюк.
Мали місце і зловживання з боку різних воєнних чинів. У 1698 р. в одному з царських наказів зазначалось, що капітана Арістова за присвоєння частини хліба, призначеного для ратних людей в Києві, необхідно заарештувати і покарати, щоб надалі «і іншим з його братії» не кортіло так робити.
Всі ці махінації з провіантом і спорядженням для російських гарнізонів по українських містах призводили до загострення стосунків між міським населенням і солдатами гарнізонів. Погано одягнені і завжди голодні, солдати намагалися доповнювати свій раціон за рахунок звичайного грабежу місцевого населення. Були випадки навіть грабежу церков. Крім того, живучи тривалий час по українських містах, солдати почали заводити тут свої промисли, займалися торгівлею, перекупництвом тощо, що також не могло не зачіпати інтересів міщан. Командний склад ратних людей безчинствував аж до торгівлі людьми. Торгували, наприклад, людьми, взятими «в полон в измену Брюховецкого».
Чимало непорозумінь і справжніх конфліктів виникало в зв’язку з оподаткуванням населення, в тому числі міщанства.Розміри і форми податків не були раз і назавжди визначені і могли мінятися кожного разу.
Залишити коментар