Міста, як відомо, становлять елементи загальної політично-адміністративної системи країни. Становище міщанства у великій мірі залежало від того, якою саме була ця система. Річ Посполита, до складу якої в другій половині XVII ст. входила Правобережна Україна, так само як і Росія, до складу якої в результаті возз’єднання України з Росією ввійшло українське Лівобережжя, були феодальними країнами. Проте в багатьох галузях життя і організації управління в обох країнах були серйозні відмінності.
Річ Посполита являла собою країну з дуже слабкою централізацією політичної влади. Відомо, що на певному етапі розвитку продуктивних сил в країні створюються умови для централізації політичної влади. Остання в свою чергу сприяє дальшому розвитку продуктивних сил. У Польщі XVII ст. необхідність централізованої влади була очевидною, але могутність феодальної верхівки в особі магнатства сприяла збереженню тут порядків раннього феодалізму. Слабка королівська влада не могла примусити магнатів коритись їй, шляхта ж плелася в хвості магнатської політики.
В масі феодальних володінь губилися окремі королівщини. Перетворення королівщин, тобто старост і держав, у звичайні шляхетські, дідичні володіння відбувалось протягом XVI—XVII ст. по всій Речі Посполитій. Це був цілком закономірний процес для такої країни, якою була Польща тих часів. Тут відбувався процес, зворотний тому, який мав місце в цей час у Росії. Там міста поступово збирала під свою руку царська влада, а тут над містами зростала анархічна влада шляхти. В 1626 р. в Люблінському воєводстві в Польщі ксролівщини становили 10%, а в Краківському воєводстві.
Процес декоролізації маєтків на Україні відбувався, можливо, навіть дещо швидше, ніж у самій Польщі, оскільки цьому сприяла віддаленість українських воєводств від адміністративно-політичного центру Речі Посполитої.
Згідно з реєстром подимного Київського воєводства за 1640 р., а також відомостями за 1655 р., міста-королівщини в польській частині воєводства становили не більше 6%. Кілька міст і містечок належали духовенству. До війни міські володіння православного і католицького духовенства становили не більше 3,2%. Отже, шляхетські і магнатські міста в польській частині Київського воєводства в другій половині XVII ст., згідно з неоднорідними і несистематичними даними, становили близько 90%.
У Волинському воєводстві в 1629 р. до королівщин належало всього 6 міст, тобто близько 5%. Згідноз подимним реєстром 1682 р., королівщини становили до 7% усіх міст і містечок.
Шляхті, магнатам і духовенству на Волині в другій половині XVII ст. належало близько 88% міст У маєтках духовенства в першій половині століття міст не було, вони з’явилися в другій половині століття.
У Подільському воєводстві, завдяки колись дуже розвиненій системі боярських служб в організації оборони краю, а також розвитку ленного права, королівщин збереглося більше, ніж в інших трьох воєводствах. Ллє і тут міста-королівщини становили не більше 9%.
Міста, які належали духовенству, становили максимум 5,4% всіх міст. Таким чином, юридично в руках шляхти на Поділлі знаходилось приблизно 85% міст і містечок. Але в другій половині століття це не означало, що шляхта фактично володіла цими містами. Взагалі на території всього Правобережжя досить часті були випадки, коли шляхта боялася і поткнутися в маєтки, надані їй королівськими грамотами. Ще поширенішими були випадки, коли шляхтич, залишаючись в своєму маєтку, боявся своїх підданих, і міське населення тут не виконувало і частини тих повинностей і шарварків, які лежали на ньому до війни.
У Брацлавському воєводстві в першій половиніXVII ст. міста-держави становили 5,6% всіх міст.Духовенство на Брацлавщині не мало міст. Таким чином, до війни в руках шляхти і магнатів на Брацлавщині знаходилось близько 94% міських поселень. Відсутність даних не дозволяє зробити більш конкретні висновки про приналежність міст і містечок Брацлавщини після війни. Думається, що в цей час права шляхти і королівського уряду на тутешні міста мали тільки номінальний, юридичний, а не фактичний характер. Опір селян і міщан, а також боротьба численного козацтва не дозволяли тут здійснити владу феодалів щодо економічного визиску населення ні в містах, ні в селах.
Взагалі війна і післявоєнний період внесли певні зміни в управління як королівськими, так і панськими містами. Держання розореного і зубожілого під час війни незначного містечка не приносило само по собі тепер великих зисків, а часом і зовсім нічого не давало, крім клопоту. А тому шляхта не дуже прагнула одержати таку державу. Натомість деякі міщани охоче бралися за це, сподіваючись з часом здобути собі дідичні і шляхетські права. В зв’язку з цим в другій половині століття ми нерідко бачимо державцями міщан. Під час війни багато документів на право володіння тією або іншою маєтністю було знищено, самі власники загинули або вмерли, що полегшувало багатим міщанам привласнювати собі разом із забутою всіма маєтністю і ім’я її колишнього пана. В 1683 р. державцями м. Чорнобиля були київські міщани Максим Василькевич і Ян Корневич. Подібні випадки частішали. Відзначаючи це, однак, не можна забувати, що тенденція до повернення старих порядків з часом знаходила свою реалізацію. Міста поступово втрачали відвойовані свободи.
Міста, як і села, здавались у заставу, оренду, суборенду. В таких випадках становище міщан було особливо тяжким. Тимчасовий посесор дбав лише про те, щоб витиснути з міста якнайбільше користі для себе і в зв’язку з цим ставав справжнім хижаком, сприяв «всякому злу і руїні міста».
Характер і численність панівного класу в Речі Посполитій наклали свій відбиток на всі форми життя країни, в тому числі і на адміністративно-політичну систему управління. Це була складна і суперечлива система із значними рисами анахронізму і відсталості.
Правобережжя в другій половині століття, як і раніше, було поділене на воєводства. Останні ділилися на повіти і волості. Окремі частини воєводств становили староства, тобто королівщини. В поділі на повіти і волості не було чіткості,/ і ці терміни вживалися як дуже неокреслені, орієнтовні по відношенню до приблизно визначеної території з більш-менш значною групою поселень. Потреба в такому поділі виникла в кінці
XVI — на початку XVII ст. в зв’язку з катастрофічним скороченням кількості староств, тобто королівських володінь, адміністрація яких раніше здійснювала певнийконтроль над всією країною. Оскільки ж час був неспокійний і займатись періодично уточненням і перевіркою кордонів повітів не було кому, то поділ цей міг бути лише грубо орієнтовним. Точним був тільки поділ, з одного боку, на землі дідичні і духовенства, а з другого — на королівські, тобто староства. Королівська влада була безсила контролювати феодальну аристократію.
До центральної влади належав ряд різних світських і воєнних урядів — великого маршалка, великого канцлера, коронного і литовського підскарбіїв, великого коронного гетьмана, польного гетьмана і т. д. Нижче стояли уряди воєводські і старостинські. В другій половині XVII ст. багато з них уже не функціонували і не відігравали жодної ролі в адміністративно-управлінському апараті, але до кожного шляхетського уряду були приписані села, міста і містечка.
Воєводський і старостинський уряди містилися в замку міста або в міських будинках, які заміняли замкове приміщення. У віданні воєвод, крім воєнної охорони і безпеки воєводства, знаходились: поліцейський апарат, протипожежні заходи, нагляд за козаками, за свавільними і «люзними» людьми, нагляд взагалі за всіма, хто приїжджав і виїжджав з міста. На практиці втручання воєвод в життя міста було значно ширшим. Воєвода судив, виносив вироки, забороняв або дозволяв приймати в містах новоприбулих.
Старостинська влада здійснювалася окремо від воєводської і лише у воєнних справах залежала від останньої. Але в повсякденному житті функції старости і воєводи часто перепліталися. Старости їв разі потреби очолювали місцеві воєнні сили для боротьби з ворогом. В містах, де жили воєводи і старости, вони були військовими комендантами.
І воєводи, і старости здійснювали нагляд за найманим військом, займалися заселенням пустошів, збиранням податків; в їх віданні знаходилися всі справи, які підлягали гродській, тобто замковій, юрисдикції.
Старости, що не мали права суду, називалися також державцями. Вони, як правило, мали свою резиденцію в менших містах. В дійсності всі ці уряди не були чітко розмежовані. Крім того, посада старости-державця часто обумовлювалась не стільки потребами адміністративного управління, скільки потребою наділити якогосьвельможного пана джерелом певних прибутків. В практичному житті функції обох категорій старост мало чим відрізнялися.
Заступали в разі потреби старост і державців підстарости і бургграбії. На Україні XVII ст. на практиці господарча діяльність старост, підстарост, державців нагадувала діяльність звичайних орендарів з тією різницею, що строк держання маєтків орендарями був коротший і маєток в їх руках не перетворювався з часом в спадковий, як це нерідко траплялася з староствами і державами.
В держання могли надавати маєтності, в тому числі і міста, не тільки король, а й магнати. Староства і держави були чисто феодальними інститутами. В західноєвропейській практиці їм відповідали бенефіціальні і ленні володіння. Бенефіцій, що давався в довічне володіння з розвитком феодальних відносин перетворювався в спадкове володіння — лен.Лен був характерним для періоду розвинутого феодалізму. На його підставі будувались відносини васалітету всередині класу феодалів і «ієрархічна структура землеволодіння». Ця система допомагала панівному класу в умовах феодальної роздрібненості здійснювати експлуатацію кріпосного селянства і залежного міщанства, придушувати їх опір.
Хоч юридично старостинські і державні володіння не були звичайними спадковими маетностями, на практиці вони досить скоро ставали такими В другій половині XVII ст., коли зруйновані і спустошені міста і села не можна було оподаткувати звичайною квартою, про них забували, а тим часом шляхта прибирала їх до рук і починала називати своїми родовими маєтками.
Впадають в око численні назви старост, підстарост, бургграбіїв тих територій, які в другій половині
XVII ст. уже не входили в межі Речі Посполитої або були зовсім спустошені і незаселені. Представники адміністрації цих територій, з їх гучними титулами являли собою своєрідні мертві душі.
Староста або ного намісники повинні були бути присутніми на засіданнях гродського уряду (каденціях), а також гродського суду (рочках судових), які відбувались в певний час. Всі акти гродського уряду і суду розсилались від імені старости або підстарости в залежності від того, хто з них був присутній на засіданні. Далі в документах називалися присутні на засіданні суддя, войський, писар. Тут же в приміщенні уряду і суду здебільшого знаходилась і «актова господа», де різні акти і приватні документи переписувались в спеціальні актові книги.
Кожний ремісник, купець, шляхтич, місцевий чи приїжджий, мав право вписати в ці книги будь-який документ. Це було дуже зручно, оскільки в умовах того часу документ у приватних руках міг легко загинути.
Актові книги суворо охоронялися і знаходились під трьома ключами — воєводи або старости, писаря і судді. З часом старости почали нехтувати своїми обов’язками. Нерідко вони уже не брали участі в церемонії запису, утруднювали видачу копій і передоручали цю справу так званим регентам, або суспетантам.
У системі старостинського управління не можна обійти мовчанням добре відому з документів і літератури посаду возного, що був дуже важливою фігурою в юридичних і судових справах. Возний оголошував усім в містах і селах про місцезнаходження гродських урядових книг, а також про дні, коли ці книги були відкриті і в них можна було робити записи. Він був слуга і посланець сулу, вручав позови до суду і повідомляв уряд про виконання цього акту. Він збирав для суду свідоцтва і потрібні матеріали, асистував під час присяги, накладав арешт, запитував над головою вбитого «на всі боки» по кілька разів: «Хто вбивця?» В актових документах ця функція називалась «proklamatio capitis».Возний оголошував на ринковій площі про різні події в містах і державі. Возного призначав сам король особливою грамотою, в якій говорилось, що возний має «силу і свободу» у виконанні своїх обов’язків, його назва звучала помпезно «Міnisterialis Regni Generalis»,що означало «загальний слуга королівства». Але це був, як каже В. Лозинський, «гучний титул і нікчемна доля». Фактично возний не мав тієї влади, про яку говорилось у королівських грамотах. Шляхта зневажала його і насміхалася над ним. Вручаючи позов шляхтичу, возний намагався покласти його десь на видному місці, і втекти, доки господар дому не побив його або не нацькував на нього собак. Даючи свідчення, він змушений був раз у раз говорити неправду, щоб догодити всевладному пану. Таким чином, возний мав силу лише щодо міського або сільського населення, що ж до шляхти, то він був її слухняним слугою, його становище і громадська роль відбивали становище і роль центральної королівської влади, з якою фактично ні шляхта, ні магнати не рахувались.
Такі були основні щаблі центральної державної влади, що стояла над містами. В усіх органах цієї влади головну і вирішальну роль відігравала шляхта. Міська верства, хоч і могла надсилати на шляхетські сеймики своїх представників зі своїми скаргами і пропозиціями, впливу на вирішення справ не мала.
Плутанина і нечіткість в управлінні дуже тяжко відбивались на становищі міського населення. Трудно було знайти винуватців несправедливості по відношенню до міста, не завжди відомо було, хто саме має розглядати ту або іншу справу. Часом представники різних урядів, не погодивши справи між собою, виносили різні рішення відносно міст, накладали одні й ті ж побори по кілька разів.
Як і напередодні визвольної війни, центральна влада не мала органів, які б могли контролювати і направляти владу воєвод, старост і державців і зв’язаних з ними менших урядів.
Влада шляхти над містами могла приносити і приносила їй численні вигоди. В XVI—XVII ст. в середовищі сеймикової шляхти вже утвердилося ставлення до міста як до джерела своїх прибутків. У зв’язку з цим зрозумілим є прагнення шляхти в другій половиніXVII ст. будь-що повернути і поширити свою колишню владу над українськими містами. Раз у раз гродські урядовці порушували права міського населення, накидаючи йому свою волю.
У функції міського уряду втручались не лише старости, а й всі інші представники воєводського і старостинського управління. На початку XVIII ст. кам’янець-подільський війт з обуренням писав у скарзі про утиски його і міщан з боку кам’янецького бургграбія.
Ні до війни, ні після міста в переважній більшості не мали свого незалежного самоуправління. Представники міщанських урядів користалися правом виконання лише частини функцій управління містом поряд з шляхтою. Кілька найбільших міст, головним чином з числа королівщин, користалися на Правобережжі особливими правами, які були зв’язані з наданням їм самоуправління по магдебурзькому праву. Нас особливо цікавить доля самоуправління великих міст, оскільки, як уже відзначалося, саме великим містам в житті кожної країни належала особлива роль. В містах, які мали привілеї магдебурзького права, управління називалось магістратським, в містах, які таких привілеїв не мали,— просто міським урядом, або ратушним.
Про значення і роль магдебурзького права в житті українських міст вчені додержуються різних точок зору. На думку більшості буржуазних вчених, воно відіграло виключно негативну роль. М. Костомаров, В. Антонович, М. Володимирський-Буданов вважали, що магдебурзьке право було нав’язане українським містам і було інститутом, чужим українському життю, внаслідок чого воно і не могло нічого дати, крім шкоди. Думку буржуазних вчених XIX ст. про виключно негативне значення магдебурзького права як запозиченого «чужого права», що не мало жодного грунту в містах України, розвинув відповідним чином М. Грушевський. Ця точка зору дуже зручно вкладалась в націоналістичну концепцію винятковості історичного процесу на Україні. М. Грушевський вважав, що українське місто було виключене із загального життя країни і ослаблене саме внаслідок штучно нав’язаного йому магдебурзького права. В результаті знесилені міста заполонили іноземці, які витіснили «тубільців»2. Цей погляд на роль магдебурзького права в житті міст був обумовлений точкою зору на історію України і її міст, як на таку, що не підлягає загальним законам розвитку людського суспільства. Він випливав з невизнанняспільності закономірностей розвитку західноєвропейських і українських міст.
Ще М. Довнар-Запольський вважав, що «історики перебільшують негативні сторони життя міської общини на німецькому праві» і що «питання це слід розглядати більш всебічно». Він вважав, що, сприяючи, з одного боку, утвердженню в українських містах іноземців, магдебурзьке право одночасно сприяло і більш швидкому економічному росту міст. Точка зору Довнар-Запольського в основі своїй нам здається вірною. Магдебурзьке право є явищем більш складним, ніж зображують буржуазні вчені. З XVII ст., вірніше, з дру гої його половини, завдяки політиці польського уряду, який сприяв насадженню в українських містах іноземного елемента, більш досвідченого в промислово-торговельних справах, магдебурзьке право поступово почало обслуговувати в основному інтереси більш заможної верхівки міщан іноземного походження. Але й тепер воно ще продовжувало відігравати безперечно важливу позитивну роль в житті міст. Сучасний польський дослідник міст С. Пекарчик твердить на підставі вивчення ним численних фактів, що магдебурзьке право було як в інтересах міст, так і в інтересах феодалів. Воно без клопоту нормувало певний прибуток останніх2. Міста ж з магдебурзьким правом користались більшою свободою, ніж інші.
Управління в містах, які мали магдебургію, дбало про добробут міста більше, ніж уряди інших міст. Особливе обмеження самоуправління почало відчуватись не відразу, а лише в зв’язку з проникненням з кінця ХVI ст. на посади міського уряду шляхти, зокрема з передачею їй війтівств.
Магдебурзьке право було для українських і польських міст закономірним етапом. Справа полягала в тому, що міста на певному етапі свого розвитку в боротьбі з феодалами починають вимагати окремої організації і юрисдикції, тобто права на самоуправління. В Західній Європі таким було магдебурзьке право. В період,коли міста Речі Посполитої внаслідок розвитку продуктивних сил відчули потребу в подібному праві, воно уже існувало в сусідніх країнах, і міста прийняли його як зразок, але в процесі життя норми магдебурзького права в Польщі та на Україні зазнали змін відповідно до місцевих обставин і традицій. Таким чином, магдебурзьке право на Україні не можна вважати чимсь штучним, насадженим зверху без внутрішньої потреби. Але наслідки його мали як позитивну, так і негативну сторони.
Залишити коментар