Особливе місце займає в міському цеховому ремеслі друкарство. Друкарень на Україні в досліджуваний час було дуже мало. Більш-менш тривалий час працювали друкарні в Києві, Новгород-Сіверському, Чернігові, Острозі. Отже, ремісників, які обслуговували друкарство, не могло бути багато. Та зупинити увагу, на ньому вкрай необхідно. Справа в тому, що специфіка друкарства вимагала з самого початку такої організації і таких знарядь праці, які не вкладаються в поняття звичайногоцехового ремесла і становлять безумовно вищий етап. Друкарні мали типову мануфактурну спеціалізацію. Весь процес праці очолював майстер — «магістр» — спеціаліст друкарської справи. Крім нього, були ілюстратори — гравери, художники; інтролігатори — брошурувальники, палітурники, столяри, слюсарі, золотники, різні ремісники, які були зайняті на виготовленні всіх необхідних технічних приладів і ремонті друкарських верстатів, ремісники, зайняті у виготовленні друкарських фарб, та ін.
Ні на Правобережжі, ні на Лівобережжі друкарських цехів, здається, не було. В друкарні Лазаря Барановича в Чернігові, яка випускала численні праці Барановича, а також різні книжки для початкового навчання, друкарі одержували за роботу гроші і одяг, учні на час навчання одержували тільки одяг. Наявність друкарського верстата в сполученні з наймом робочої сили вказує на один з етапів в розвитку мануфактури.
Слід згадати ще деякі ремесла, які ніколи не об’єднувались на Україні в цехи і завжди сприяли розширенню сфери товарно-грошових відносин, а такожстворювали більш зручний грунт для виникнення елементів капіталістичної організації праці.
Відомі нам джерела ніде не згадують про існування на Україні XVII ст., наприклад, цехів колодязних майстрів, хоч такі майстри і були на Україні, а також приїжджали сюди на роботу з Росії і працювали за винагороду грошима і натурою. Попит на працю колодязних майстрів, як показують документи, не завжди задовольнявся. Про це, зокрема, свідчить рішення російського уряду підготовити в Києві достатнє число колодязних майстрів з місцевих ремісників.
Категорію свого роду спеціалістів, хоч і не належних до ремісничого звання, становила домашня прислуга: покоївки, прачки, куховарки, конюхи, опалювачі тощо. В даному разі ця категорія цікавить нас остільки, оскільки наявність в місті людей, що живуть з роботи за плату, свідчить про можливість використання її і в ремеслі. А потрібно відмітити, що цей контингент людей був досить значним, особливо по великих містах.
Про існування практики найму робочої сили в містах свідчать, зокрема, численні судові справи. Причиною конфліктів здебільшого були порушення хазяями договорів про оплату, заборгованість в оплаті, втеча слуг, крадіжка та ін. Про численність домашньої прислуги по містах свідчать також «атестації», які видавалися хазяями при відпуску слуг.
Актові книги українських магістратів розповідають про випадки боротьби за свої права прислуги, про різні умови найму різними людьми. В них ми чигаємо про те, як парубка наймають на роботу для створення гармати, рудник з Кереберди наймає до своєї отари хлопця-вівчаря, жінка полтавського козакабере у дім дівчину «робою», тобто в наймички, прясти; міщанин з Новосанджар бере служницею в дім дівку Марію Луциківну, крім челядника, що вже працює у нього, дівчина Палажка — «служебниця» — подає скаргу за гвалт на свого хазяїна, новосанджарського міщанина Семена Шапошникова, київський міщанин укладає договір з «робітником» на ремонт будинку і т. д.
В іншій групі документів вінницького гродського суду середини XVII ст. також говориться про людей, які служать «за певний юригельт». Наймити в Кам’янці іменуються «працьовитими». Так, хазяїн «працьовитого« Грицька» докоряв йому за неслухняність і, називаючи його хлопом, зазначав, що він таких хлопів «багато до Кам’янця привів і попродував». Ці останні слова слід розуміти так, що названий міщанин повлаштовував зайшлих в місто людей на роботу, очевидно, за певну винагороду. В 1685 р., коли хоругов Паца стояла в м. Норинську на Київщині, вона використовувала безплатно працю челяді норинського орендаря і інших місцевих багатіїв.
Багато різних робіт виконувалось за гроші по міських урядах, панських та боярських канцеляріях. Так, в 1683 р. київському жителю було заплачено з государевіої казни за оправлення службових книг, за шкіру та інші матеріали.
Цікавою категорією серед ремісничої і купецької челяді була «дорочна челядь». Це були більш-менш давні жителі міста, які уже набули фактично права жительства в ньому, але не мали ні міських прав, ні якогонебудь фаху, який би дозволив їм домагатись звання ремісника, підмайстра, майстра тощо. Переходячи з одного місця роботи на інше, вони брали від хазяїна посвідку, без якої ніхто не мав права взяти їх на роботу. Серед маси «люзнпх людей», що шукали якогось заробітку в місті, навіть ця категорія населення була в певному розумінні привілейована, бо мала законне право на роботу, якого не мали інші.
До різного роду челяді, очевидно, близько примикають і так звані «коморники», що, не маючи своїх мешкань в місті, жили по чужих господарствах на різних умовах. Коморників використовували як найману силу по ремісничих і купецьких підприємствах поряд з «дорочною челяддю». Відомо, що в кінці XVI ст., забороняючи використовувати на роботі всякого роду «люзних людей», уряд зазначив, що міста для своїх потреб повинні задовольнятись коморниками, які б в місті були відомі і мешкали там від року2. На початку XVII ст. польський уряд видав спеціальну постанову, якою заборонялось використовувати по містах працю коморників і наказувалось обходитись своїми ремісниками і «дорочною челяддю». А якби хтось чужого челядника або коморника взяв на роботу без листа від попереднього хазяїна, то мусить за це відповідати за законом.
В дійсності подібні заборони, звичайно, порушувались. Тим більше, що залежного і безпомічного «люзного», який не міг розраховувати на те, що швидко знайде іншу роботу, можна було максимально експлуатувати.
Практика найму робочої сили на Лівобережжі стала уже настільки звичайним явищем, що склалися певні звичаєві норми найму. Хазяїн, який раніше строку відпускав робітника, повинен був згідно із звичаєм заплатити за весь строк. З другого боку, якби наймит не доробив навіть 1 — 2 дні, то хазяїн мав право не заплатити йому за весь рік, оскільки, зазначає сучасник, на світі «звичай таковий биваєт».
Залишити коментар