На Україну як і в інших країнах, з розвитком торгівлі і ремесла по містах розвинулися три відмінні одна від одної соціальні групи населення. Це були:
1) міська верхівка, аналогічна західноєвропейському патриціату і в зв’язку з цим іменована так в ряді міст Західної і Правобережної України;
2) міське поспільство. Ця група становила основну частину міського населення. Ядром її були ремісники і купці;
3) міські низи — чернь, найбідніша, без прав міського громадянства маса населення.
Чітко проведеної межі між цими трьома групами на Україні не було. Відбувалось проникнення окремих представників нижчих груп у виші, і навпаки — деградація представників вищих груп до становища нижчих.
Міська аристократія ще задовго до XVII ст. захопила в містах України керівні позиції. Члени міських урядів кооптувалися головним чином з її середовища. Міські багатії охоче ріднилися з обіднілою шляхтою. Відома на Київщині в першій половині XVII ст. шляхтянка Хованська була онукою київського війта Яцка Булиги. В 1683 р. шляхтич полковник Максиміяіан Булига з родини нобілітованих Булиг одержав від короля Яна III Овруцьке війтівство. Київські війти Ходикище в XVI ст. почали збирати документи для одержання шляхетства. В Барському ж старостві нобілітація міської верхівки набрала таких розмірів, що у XVIII ст., підкреслюючи своє справжнє шляхетство, пани говорили: «Я шляхтич коронний, а не барський». Протягом XVII ст. по судах розглядалось чимало справ про «самозваних» шляхтичів. Так, «шляхтич» Поповський виявився сином барського міщанина Омеляна Колодія, Міщани Бара, п’ять братів Войтовичів, іменувалися в документах шляхтичами Михайловськими від назви набутих ними грунтів —Михайлівських. Нобілітація міської верхівки не тільки не припинилась після визвольної війни, а, навпаки, збільшилась. Найбільш економічно сильні представники міської верхівки протягом визвольної війни і в післявоєнні роки прибрали до своїх рук великі земельні багатства, серед них і шляхетські маєтки, власники яких загинули або не повернулись. Користуючись цим, нові господарі маєтків почали називатися дідичами цих володінь, присвоївши собі герби та імена колишніх власників. Нескінченні судові процеси на початку XVIII ст., викликані скаргами шляхти на проникнення в їх середовище міщан, свідчать про успіхи міської верхівки в домаганнях шляхетства.
Аналогічне явище з деякими рисами місцевої специфіки ми спостерігаємо в XVII ст. і на Лівобережжі. Ще в 1651 р. лубенські заможні міщани почали скуповувати не лише приміські «нивки, гайки і ставки», а й цілі хутори і швидко ставали «славетними урожоними панами і знатними мешканцями лубенськими», а їх діти уже займали вищі урядові посади в полковому уряді.
Становище козацької старшини в очах лівобережних багатих міщан мало ту саму принадність, що і становище шляхти на Правобережжі. Поріднившись з полковницькою родиною, багатий міщанин одержував широкі можливості дальшого збагачення і здобуття високих посад, урядових відзнак і нагород. В кінці XVIII ст. цісуперновітні аристократи уже нерідко мали права дворянства.
Таким чином, український патриціат весь час мав тенденцію до нобілітації і в певній мірі поглинався шляхетським класом. Поступово відриваючись від міщанського стану, він все менше був зв’язаний з корінними інтересами міста і маси його населення. Ця частково нобілітована міська верхівка ослабляла опір міст феодалам. Згадаймо, як обережно і непослідовно брали участь в боротьбі з шляхтою київські багатії і урядовці міста Ця верхівка була насамперед зайнята власними справами, в жертву яким вона з легкістю приносила інтереси своїх міст і маси міщанства.
Польський уряд до певної міри розраховував на міську аристократію в справі придушення опору міщан. Так, підтверджуючи призначення Ходики війтом, Владислав IV зауважив, що робить це для того, щоб Ходика запобігав «шкідливому неспокою» міщан. Міська аристократія і найбільш заможна частина міського поспільства відчували постійну тривогу за своє майно і гроші, часто приумножені саме в завірюсі класової боротьби. Ця тривога також зумовлювала обережність їх дій.
В той час як біднота ставала на бік антифеодальної, антишляхетської і антистаршинської опозиції, заможніша частина намагалась виграти час і зорієнтуватись в обстановці. Інакше не можна зрозуміти, наприклад, лист міщан м. Зінькова наказному гетьману Лівобережжя Сомкові, який разом з Василем Золотаренком очолював антипольську коаліцію на Лівобережжі. Зіньківці, виправдовуючись в тому, що вони не підтримали Сомка під час боїв з польсько-татарським військом зимою 1661 p., писали, явно прибідшоючись: «Хотя серце наше жаждало к тебе, возбраняли нам наступаючие поганские, также войск казацких и людских силы, ибо нам, бедным своеванным и вконец розоренным, немочно малой горсти всякому противитца… а потом в невинности своей погибать прежде времени».
Міська верхівка нерідко прямо зраджувала інтереси міст і народу. В зв’язку з цим, очевидно, знаходився і описаний К.- І.Стецюк факт спроби глухівських робітників винокурень і буд разом з іншим «бідним людом» розправитися з глухівським сотником, війтом та різними «начальними людьми» міста. Аналогічні випадки мали місце в цей час і по інших містах Лівобережжя.
До міського поспільства відносилась вся маса ремісників і торговельного люду великого і середнього достатку. Саме з цього середовища на Україні, як і в інших країнах, формувалось феодальне бюргерство, трудом і коштом якого розвивались і жили міста. Але воно не мало тих прав і привілеїв, якими користувалася міська верхівка. Представників міського поспільства, як правило, не було в міських урядах. Соціальні протиріччя між масою ремісничо-торговельного населення і міською верхівкою дають себе відчувати протягом всього XVII ст. Про це яскраво свідчить вищенаведений епізод боротьби в Глухові в кінці 50-х років XVII ст., а також численні факти класової боротьби в містах Правобережної України. Проте ця частина міщанства ніколи не виступала беззастережно проти існуючих феодальних порядків. її позиції, правда, в дещо менш виразній формі були характерні взагалі для позиції європейського бюргерства, про яке Енгельс сказав, що воно становило «помірковану» опозицію до феодальних порядків. Пояснювалось це тим, що буржуазний елемент в цій опозиції був ще занадто слабим.
Найбіднішим і найбільш безправним було плебейство, або, як воно здебільшого звалося на Україні, «городова чернь». Саме про цю категорію міського населення Ф. Енгельс писав, що в Німеччині початкуXVI ст. вона стояла «поза общиною, поза феодальними зв’язками і поза цеховим союзом». «Вона з’єднувала в собі розкладені складові частини старого феодального і цехового суспільства з ще нерозвинутим, ледве виявленим на поверхні пролетарським елементом сучасного буржуазного суспільства, яке саме зароджувалося. З одного боку, це були збіднілі члени цехів, своїми привілеями все ще зв’язані з існуючим міським ладом, з другого — в
икинуті із своїх насиджених місць селяни і звільнені слуги, які ще не могли стати пролетарями. Проміжне становище між тими і другими займали підмайстри: тимчасово вони стояли поза офіціальним суспільством і умовами життя настільки наближалися до пролетаріату, наскільки це було взагалі можливе при тодішній організації промисловості…». Все це в основі своїй має відношення і до українського міського плебсу другої половини XVII ст. Під презирливою назвою «чернь» вона здебільшого разом з селянством виступає на протязі всієї другої половини XVII ст. проти шляхти, старшини, російських воєвод. Однак документи вказують і на хиткість позицій міського плебсу на Україні, на наявність боротьби представників різних політичних сил за «городовую чернь».
Поділ міського населення на три групи далеко не вичерпує проблеми соціального складу міщанства на Україні XVII ст. Необхідно мати також на увазі ті групи жителів міста, що не підлягали міській владі. Найбільш численними з них були козацтво, козацька старшина, шляхта і духовенство. Оскільки цим і подібним групам населення в даній роботі не буде приділено спеціальної уваги, належить з’ясувати їх роль і місце в житті городян в загальних рисах. Це необхідно хоч би з тих причин, що життя названих категорій населення було нерозривно зв’язане з життям ремісничо-торговельного населення міста.
Незважаючи на велику кількість праць, присвячених в тій або іншій мірі козацтву, до цього часу ще немає такого дослідження, яке б більш-менш повно показало його соціально-економічну роль в житті України після возз’єднання з Росією, роль в розвиткові промисловості і торгівлі міст. Історія козацтва другої половиниXVII ст. висвітлена в основному з політичного боку. Праця В. О. Голобуцького, в якій дається соціально- економічна характеристика козацтва, на жаль, територіально не включає історію городового козацтва Правобережної і Лівобережної України. Але вона дає важливу для нас загальну характеристику напряму господарчої діяльності козацтва. Автор висловлює ту думку, що козацтво, яке виникло в результаті антифеодальної боротьби трудящих, в масі своїй об’єктивно прагнуло до знищення феодалізму, і його господарча діяльність не могла не мати у XVIII ст. буржуазних рис. Цей висновок напрошується сам по собі в результаті всебічної характеристики господарства козаків на Запоріжжі і Кубані. Нам здається, що в основі своїй ця характеристика економічної і соціальної ролі козацтва має відношення і до городового козацтва. Козаків в українських містах не можна вважати населенням, інтереси якого були зовсім чужі інтересам міста, або зарахувати їх до паразитуючих елементів, якими, наприклад, були дуже часто представники шляхти або духовенства. Козаки в містах займалися торгівлею, промислами, часом навіть ремеслами. Ця їх діяльність не виходила із загального русла економічного розвитку країни і міст. Але разом з тим привілейоване становище козаків по відношенню до міщанства вело до розколу і суперечок всередині міста. Козаки, навіть незаможні, вважали себе чимсь вищим за міщан. Це був давній традиційний погляд воїна, вільного, як вітер, не прив’язаного до цехової майстерні або господарства «послушного» селянина, тобто не залежної ні від гроду, ні від міського уряду людини. В досліджуваний період козацтво не було замкнутою кастою ні на Правобережжі, ні на Лівобережжі. Воєнний стан країни протягом кількох десятиліть вимагав весь час поповнення козацького війська, і протягом всієї другої половини XVII ст. кожний, хто хотів, міг вписатися в компут і по бажанню виписатись, знов стати селянином або міщанином. Лише у XVIII ст. припинився цей вільний перехід і в компути стали вписувати лише дітей козаків. Особливо багато козаків осіло в містах під час визвольної війни.
В результаті постійного вписування і виписування з козацьких реєстрів міщан, які шукали, де краще, до певної міри стиралася грань між становищем міщанина і козака, яка так помітна була раніше. Називаючи себе козаком, міський житель не залишав, принаймні назовсім, свої міські заняття ремеслом, промислами, торгівлею. Таким чином, городові козаки не були в містах інородним тілом, як шляхта з її феодальними інтересами. Козацтво, з’явившись в результаті антифеодальної боротьби народних мас, відбивало значною мірою інтереси тих нових соціальних і економічних сил, які народжувались і розвивались в країні, і зокрема в місті. Воно, як і міщанство, прагнуло до ліквідації феодальної анархії в країні. Хоча між козаками і міщанами були серйозні протиріччя і велись нескінченні чвари, живучи в місті, козаки проникалися інтересами міста. Саме цими спільними інтересами і пояснюється той факт, що протягом другої половини XVII ст. міщани і козаки не раз об’єднують свої сили в боротьбі з спільними ворогами, шляхтою, старшиною, російськими воєводами.
Значно складніше стояла справа з козацькою старшиною, яка в переважній більшості також становила частину міського населення. З одного боку, вона теж займалася справами, які в інших країнах вели бюргери. Але, з другого боку, старшина прагнула одержати права феодальної аристократії, інтереси якої завжди і всюди були протилежні інтересам бюргерства.
Роль козацтва і старшини в розвитку міського життя на Лівобережній Україні ми накреслили в даному разі лише грубо, в загальних рисах. Можливо, що дальший конкретний розгляд тих соціальних сил, які брали участь у міському виробництві і торгівлі Лівобережжя,скаже нам більше. Що ж до старшини на Правобережжі, то, не відчуваючи сильної руки державної влади, вона спричинилася тут до особливо численних безчинств. Козацькі полковники і сотники в якійсь своїй частині жили з відкритого розбою. Разом з навербованим набродом вони наймались за гроші шляхтою і польським урядом для придушення антифеодальної боротьби селян і міщан, «грабежу» податків, виконання екзекуцій тощо.
Дуже суперечливою з точки зору інтересів соціально-економічного розвитку міст була і роль духовенства. Частина його, будучи опорою феодального ладу, разом з тим зовсім не нехтувала заради прибутку жодним міським заняттям, включаючи виготовлення і продаж горілчаних напоїв, лихварство, орендарство і т. д. Промислово-торговельна діяльність ченців, монастирських правителів, священиків і т. д. безумовно сприяла економічному розвиткові країни, а значить і міст, але одночасно духовенство в цілому відігравало і негативну роль в житті міст, оскільки захищало ідеологію феодального суспільства. Ця реакційна роль духовенства особливо була відчутна на Правобережжі, де, крім православного духовенства, хазяйнувало і духовенство католицьке.
Особливо заважала нормальному розвитку українських міст шляхта. Якщо на Правобережжі вона відразу ж після війни почала домагатись відновлення своїх позицій в містах і в перспективі мала для цього певні можливості, то на Лівобережжі панування і засилля шляхти в містах, як паразитичного елемента, було знищене. Тут, за підрахунками різних дослідників, серед усіх верств залишилось не більше 300 представників шляхти, до того ж найбідніших, яких називали «шляхетськими недобитками». І хоч, як свідчить Д. Міллер, універсали і царські грамоти гарантували їм права на працю селян «під строгим каранням військовим», старих порядків уже не можна було повернути. Ця шляхта перейшла в козацтво і міщанство, зайнялася торгівлею, ремеслом, промислами.
Поза промислово-торговельним життям міст стояла така нечисленна категорія населення, як боярство. Колишні члени князівської дружини, привілейовані слуги князів — «їхні руки і очі», після розпаду стародавньої руської держави бояри опинилися в становищі якогось середнього стану, який не мав точно окреслених в юридичному відношенні прав панівної верхівки, але за традицією користувався рядом важливих феодальних привілеїв. Одним з них, і найбільш важливим, було право землеволодіння на умовах воєнної служби. Ця верства була дуже неоднорідна і приречена на розпад. Бояри виконували обов’язки польової сторожі на татарських шляхах, супроводжували господарських і королівських гінців, «бігали з листами», ставали «конно і збройно» на заклик старости, їздили з дорученнями в Орду.
В 1569 р. різні категорії боярства юридично були знищені. Найбільш заможні і впливові бояри одержали права шляхетства, а нижчі верстви їх були приєднані до поспільства. Проте практика, що укорінилась, продовжувала існувати наперекір юридичній формулі.
У другій половині XVII ст. на Лівобережжі бояри уже не згадуються. Що ж до Правобережжя, то згадки про них ми маємо ще й на початку XVIII ст. Це, як каже М.І.Довнар-Запольський, був анахронізм, проміжна ланка між шляхтою і тяглими міщанами та селянами. В 1703 р. в овруцькому суді розглядалася справа про овруцьких та веледницьких бояр, які, користуючись своєю військовою владою, незаконно ув’язнили кількох шляхтичів. У 1677 і 1679 рр. в м. Народичах жило кілька родин «братів бояр», які також виконували тут якусь воєнну функцію.
На Правобережжі зустрічаємо ми в другій половині століття і такі специфічні категорії населення міст, як «стрільці», «побережники», «гайдуки». Все це перехідні прошарки, на обов’язку яких лежала охорона і сторожа в приватновласницьких старостинських маєтках. НаЛівобережжі приблизно таку ж роль відігравали загони «сердюків», «компанійців», «жолдаків», які були в розпорядженні старшини.
Характерним явищем пізнього феодалізму в усіх країнах і на Україні була величезна кількість бродяг і жебраків, особливо по містах. Це було особливе жебрацтво, породжене процесом розорення селянства. Жебраки мали свої організації, нижчі і вищі керівні інстанції. Жебракуванням займалися часом міщани з дозволу уряду, зокрема у випадках, коли потрібна була певна сума для викупу родичів з татарської неволі. Жебрачили учні численних шкіл, мандрівні дяки, монахи, що збирали милостиню для монастирів, та різні інші люди.
В містах, крім описаних категорій населення, жили гарнізонні солдати і офіцери, часто з сім’ями. Звичайно гарнізони були не по всіх містах, а в найбільших і в таких, які мали певне стратегічне значення.
Не перераховуючи всіх категорій міського населення, можна, однак, сказати, що міське населення України в соціальному відношенні являло собою дуже строкату картину. Різні більші і менші соціальні групи і підгрупи становили дуже складне переплетення найрізноманітніших прагнень і інтересів. При цьому особливо складна картина спостерігається в містах Правобережної України.
Залишити коментар