Всі явища в житті цехів, які мали місце в містах Правобережжя, ще виразніше виступають в другій половиніXVII ст. на Лівобережжі, яке включилось в процес утворення загальноросійського внутрішнього ринку. Новим в становищі ремісників Лівобережжя було особливе послаблення цехових обмежень. В цехи могли входити всі, хто бажав. Для цього потрібно було зробити лише цілком помірний внесок і влаштувати банкет для братії В результаті цього, а також об’єднання різних ремесел цехи були багатолюдні. Про це особливо красномовно говорить заява київських ремісників, які вимагали, щоб «більше чотирьох сотень в ремеслах їх нікого не було».
На початку XVIII ст. в Полтаві нараховувалось до 300 цехових ремісників. У Чернігові був в другій половині XVII ст. цех, який об’єднував ковалів, слюсарів, димарів, мечників, колісників, золотників, конвісарів, римарів, токарів, склярів, стельмахів, теслів, колодіїв, шитників та інших «молотом працюючих». Сюди ж належали і млинарі, очевидно, ті, які працювали біля млинових ступ, що віддалено нагадували собою великі молоти. Всі ці ремісники підкорялися цехмистрові ковальського цеху. Подібне явище стало зовсім звичайним у XVIII ст. В 1770 р. в м. Літки існував цех ковалів, бондарів, римарів і музик. Тут же, в Літках, з 1690 р. в одному цеху були шевці і кушніри.
Цікаві факти про цехові об’єднання зовсім невідповідних ремесел на Лівобережжі наводить Клазаревська для другої половини XVIII ст. Ці дані ясно говорять, що тепер мета цехів була зовсім інша і до одного цеху могли вступати кушніри, трубачі, поштарі і т. д.
Підтвердженням цієї думки може бути те, що цехи лівобережних міст об’єднували і ремісників навколишніх сіл. В 1676 р. в Полтаві в бондарський і ткацький цехивходили і ремісники ближчих сіл В цехових правилах чернігівських шевців за 1680 р. говорилося, що всі шевці, які «працюють в місті або в селі», повинні входити в цех і вносити певну суму до братської скриньки, якщо хочуть працювати і торгувати виробами. В одному з гетьманських універсалів початку XVIII ст. відзначалось, що чернігівські слюсарі, римарі, токарі, склярі, стельмахи, колісники, тартачники, «не лише в самому місті Чернігові зостаючії», повинні належати до ковальського цеху.
Виявляється, що навіть необов’язково було бути членом цеху, достатньо було підтримувати цех матеріально. В 1686 р. чернігівський полковник дозволив універсалом «чужостороннім гончарам, що приїздили в місто», після сплати гончарному цеху «звичайної повинності… горшки робити і на торгу продавати». Про підлеглість сільських ремісників міським говорилось і в універсалі цеху і братству «шаповалів, пивників, коцників, панчішників і рукавичників» Чернігова в 1689 р. Подібні об’єднання сільських і міських ремісників на Лівобережжі другої половини XVII—XVIII ст. К. Лазаревська називає «поширеною практикою». В цьому проявилась характерна для економіки українських міст нечіткість, розпливчатість організації, близькість міського життя до сільського. Слід думати, що дане явище сприяло розвитку сільського ремесла. Отже, постає питання про те, що роль міст як осередків розвитку феодальної промисловості на Україні в якійсь мірі могло виконувати і село. Але знову ж таки слід відзначити, що економіка феодального села ще не досліджена настільки, щоб давала право робити висновки більш категоричні. З приводу аналогічних явищ в різних країнах висловив міркування М. Маловіст. На його думку, сполучення різнорідних ремесел в одному цеху може означати розвиток капіталістичної кооперації. Можливо, що саме таким явищем на Заході в XIV — XV ст. була концентрація цехових організацій. Бути обережними у висновках змушують нас численні факти, які ще вимагають свого пояснення. Так, наприклад, в 1656 р. шевському цеху в Козельці було надано Богданом Хмельницьким привілей, згідно з яким шевці навколишніх сіл мусили «повинність цехові козелецькому давати». Цілком можливо, що названі сільські шевці виконували частину роботи цехових майстрів і підмайстрів. Отже, сільських шевців у даному разі слід розглядати як додаткові робочі руки в цеховій майстерні. В даному випадку це не була звичайна цехова майстерня, а майстерня поширена. Оскільки ж на чолі всього цеху стояв один керівник в особі цехмистра, то такий цех дуже легко міг перетворитись на виробництво мануфактурного типу.
Більш докладне дослідження цехової організації на Україні, як бачимо, могло б дуже допомогти у вирішенні питання про генезис капіталізму на Україні, але в даному разі можна лише констатувати, що цехи Лівобережжя ще більше, ніж цехи Правобережжя, в другій половині XVII ст. були позбавлені корпоративного духу.
Причини цього були насамперед в економіці. XVII століття принесло дальший розвиток виробництва і обміну. Цехи, що відповідали слаборозвинутому виробництву, з поглибленням і поширенням останнього не могли не втрачати своєї сили. Що ж до Лівобережної України, то тут свою роль відігравав також і вплив централізації влади в Росії. Відомо, що в країнах з міцною центральною владою стійкість цехів була значно менша, ніж в країнах, які такої влади не мали.
На Лівобережжі зазнали змін і братства, в яких відпала потреба, як в організаціях, що протистояли національній і релігійній дискримінації. Як самостійно існуючі братства, так і ті, що були в межах цеху, єдиним завданням своїм мали опіку над церквою, друкарнями, лікарнями, народними школами, а також стежили за додержанням різних морально-етичних норм. Таким чином, цехова організація, а разом з нею і братства зазнали на Лівобережній Україні особливо помітних змін.
Досліджуючи лівобережні цехи XVII—XVIII ст., А. Єршов писав, що знищення цехових привілеїв позбавило цехову організацію в очах ремісників її колишньої принади і ремісники почали тікати з цехів. Частина їх пішла під протекцію старшини і у XVIII ст. була покріпачена Це ж саме твердив і В. Мякотін. Не можна не погодитися з тим, що частина ремісників могла і справді з часом поповнювати собою масу покріпаченого селянства. Але в масовому масштабі така перспектива здається неймовірною. Адже сам А. Єршов говорить про народження на початку XVIII ст. вищої форми промисловості з надр ремесла — мануфактури. Отже, висновки Єршова, так само як і Мякотіна, занадто песимістичні і не відповідають дійсності, яка була значно складніша і відзначалась елементами занепаду і прогресу одночасно. Єршов виявив нерозуміння того, що середньовічні цехи в XVII ст., принаймні в кінці XVII і у XVIII ст., уже пережили своє колишнє значення. Через те непереконливим є його пояснення занепаду цехів слабим розвитком міст і міського самоврядування. Факти свідчать, що самоврядування міст на Лівобережжі протягом перших десятиліть порівняно з попереднім періодом не тільки не звузилося, а навіть дещо зміцніло, в той час як старі цехи за цей же час,навпаки, ослабли і занепали.
Залишити коментар