У Західній Європі та Північній Америці дослідники, дослідниці та ЗМІ говорять про «міський ренесанс» або «оновлення» і навіть про комплексну «міську реструктуризацію» на Заході. Трансформація міст східно-центральної Європи проходить на руїнах державного соціалізму. Чи означає це, що відродження Праги, Кракова чи Будапешта правильно вважати незалежним або радикально іншим, ніж оновлення західних міст? Теоретичні міркування твердять, а емпіричні спостереження змушують визнати, що недавні соціальні та економічні перетворення Центрально-Східної Європи — це частина всесвітньої реструктуризації. З цієї точки зору — якщо дивитися крізь призму Будапешта, — досвід виходу східно-центральної Європи з соціалізму дозволяє нам побачити свіжу й захопливу картину загального прощання з модерністю — головного клопоту сучасної науки «Заходу». Недавня постдержавносоціалістична «Велика трансформація» східно-центральної Європи — це не що інше, як завершення найсистематичнішого починання модернізації, яке супроводжувалося спробою наближення до дуже характерного колективно-споживацького поняття соціальної справедливості завдяки державному перерозподілові. Ідеологія соціалізму та її майже згасла радянська версія добре вписуються в контекст модерності, що простягається від фордівської «Бляшанки Ліззі» до фашизму. Наприкінці століття стався крах державного соціалізму та соціалістичних ідеалів у східно-центральній Європі, і «Захід» також пережив загальне розчарування в можливості колективної емансипації. «Хіба не цей центральний факт розділяє два fin-de–siecle?» — запитує Байльгарц, доводячи фундаментальну схожість страхів та сумнівів щодо модерністських проектів цих двох періодів.
Теперішня трансформація Центральної Європи наштовхує на думку про явну подібність із початком історії капіталізму. Деякі авторки й автори стверджують, що нинішній процес можна розглядати як «симуляцію» Великої трансформації та первісного накопичення капіталу. У соціально-історичному контексті локальної нестачі мобілізаційного капіталу ресурси державного сектору були переведені в інший — приватний, в процесі який пізніше назвуть приватизацією. На сході Європи відбувається інший процес цього типу — скажене «наздоганяння» через урядові політики, спрямовані на реформування схем накопичення через широкомасштабні зміни права власності. Перший процес стався, згідно з Преображенським, у ранній період побудови радянської держави. «Соціалістичне первісне накопичення» мобілізувало інвестиційні засоби для промислового/державного сектору за рахунок аграрного/приватного сектору, а також націоналізувало — тобто примусово перемістило з приватних рук у державну власність та під бюрократичний контроль — усі виробничі фонди, а також деякі важливі засоби споживання, такі як житло та міський простір. Дехто вважає, що, за іронією історії, сучасна приватизація реорганізовує форму власності цих самих фондів. Попри всю свою елегантність.
1. Приголомшливий термінологічний хаос панує в питанні, як називати регіон, де розташований предмет цієї книжки. Продираючись крізь хащі занадто ідеологічних — орієнталістських чи контрорієнталіст- ських — дискурсів політики ідентичності, я говоритиму про східно-центральну Європу, причому прикметник пишеться з маленької літери. Це словосполучення означає історичну область східної половини колишніх габсбурзьких земель із найзахіднішими відгалуженнями колишньої Оттоманської імперії та область історичного зацікавлення великих потуг Німеччини та Росії. Це аж ніяк не однорідне поняття, а просто навмисно неточне, скорочене позначення такого переліку країн: Польща, Чехословаччина, Угорщина, Югославія, Румунія та Болгарія на етапі державного соціалізму, а також їхні наступниці після падіння державного соціалізму.
2. Натяк на працю К. Поланьї «Велика трансформація» (1944), у якій він досліджує соціальні та економічні перетворення, що супроводжували становлення капіталізму в Англії. — Прим. пер.
3. Перший масовий дешевий автомобіль, розроблений у 1908 — 1910 рр. і випущений 1913 — 1927 рр. компанією «Форд мотор». Синонім невибагливого утилітарного недорогого механізму без зайвих прикрас. Джудіт Боднар: Будапешт кінця тисячоліття та доступність, ця проста подібність між соціалістичним та постсоціалістичним первісним накопиченням заважає зрозуміти багато важливих аспектів теперішньої трансформації. Завдяки постійному наголосу на розривах, витоках — характерній рисі всіх нерозвинутих регіонів, що переживають суспільні зміни та хочуть забути чи подолати минуле, — це бачення змін частково розмиває картину, якої нам бракує, щоб провести належний порівняльно-історичний аналіз, сприйняти державний соціалізм як частину європейської модерності та зрозуміти його трансформацію в рамках глобального реструктурування пізньої модерності.
Житловий комплекс Прюїт-Іґоу, який висадили у повітря в Сент-Луїсі 1972 року, означав кінець модерністської архітектури для Чарльза Дженкса. Деян Суджіч додає, що це була смерть не просто модерністської архітектури, а певного типу модерністської архітектури — соціального житла. У той час поширилася відмова від спорудження соціального житла незалежно від архітектурного стилю. У Сполучених Штатах 1976 року з державною допомогою було збудовано 550 000 осель. Станом на 1981 рік їхня кількість скоротилася вдвічі і 1985 року становила близько 100 000. У Великобританії 1977 року житлове будівництво за кошт місцевої влади скоротилося з 300 000 на рік на третину, а 1989 року впало до 15 000. Суджіч зауважує: «З дивовижною одностайністю уряди Америки, Великобританії та Франції вирішили, що політика післявоєнного консенсусу щодо житлового будівництва була катастрофічно помилковою». Який же висновок зробити з порівняльного урбаністичного аналізу цікавого факту про те, що державне житлобудівництво практично зупинилося в Будапешті на початку 1980-х років, тобто все ще за державного соціалізму — і майже в той самий час, коли стався крах політичного проекту соціального житла на «Заході»? Це чистий збіг обставин? Як би ми не інтерпретували цю темпоральну відповідність, кінець соціального житлобудівництва, безперечно, означав смерть сучасної соціалістичної архітектури — і значно більше.
Вивчаючи топоси державного соціалізму після краху державного соціалізму, інтерпретатори опиняються в суперечливій ситуації. З одного боку, епоха раптом набуває історичного виміру: є загальне відчуття полегшення через те, що вона стала «минулим». Процеси видаються більш узгодженими та цілеспрямованими; у ретроспективі легше говорити мовою вченої мудрості. З другого боку, з’явилася нова грань компаративної проблеми. Є ризик того, що ми пояснимо зникнення певних умов міського життя, які ми приймали як належне, винятково зникненням державного соціалізму замість того, щоб зрозуміти деякі концептуально ширші, фактично глобальні виміри їхнього зникнення.
Залишити коментар