Усі європейські міста мають багато спільного, але кожне місто — по своєму особливе. Історія, що живе у них, наділяє певні місця значимістю, вибудовує стосунки із сучасним суспільством. Місто об’єднує своїх мешканців, висловлює спільні інтереси, є носієм культури та ідентичності. Сьогодні автентичне у кожному місті зникає, пам’ятні місцявитісняються новими фактами. Зміни, принесені капіталістичною системою та глобалізацією, наповнили міста новими явищами, які важко не помічати. Щодалі масштабніша приватизація визначних історичних місць шокує.
У випадку Києва зміни мають єдину першопричину: корумповану міську владу, не здатну на регулювання в умовах вільного ринку. Коли в гру вступають круглі суми, дія законів призупиняється. Великі інвестори та олігархи будують скрізь, де їм заманеться. Вільний ринок, окрім багатьох позитивних для молодої української держави явищ, приніс також хаос у столичний краєвид.
При розгляданні численних хмарочосів, що зараз нависають над Лаврським монастирем, виникає думка: якщо цій недбалій політиці забудови Києва не покласти край, споруди такого типу невпинно з’являтимуться далі.
У 2007 році з’явився проект, що передбачав будівлю, вищу за Лаврську дзвіницю — 42-поверхову забудову неподалік від Центральної виборчої комісії. Також заплановано спорудження 34-поверхового офісного центру поруч із пам’ятником Батьківщині-Матері. Ще масивніший і висотний торговельно-офісний центр заплановано на вулиці Грушевського, поруч із Будинком офіцерів та Маріїнським парком. Він майже вдвічі вищий за попередній проект, запланований на вулиці Грушевського, 9а. Жевріла надія, що через кризу цей проект буде переглянуто і змінено, але, за словами українського архітектора Грещука, нічого не змінилося. Центр та вся територія старої Київської фортеці опинилися під загрозою.
Аскольдів провулок, 11 — на цьому місці розміщувалася церква та дзвіниця Микільського собору. 1930 року в процесі творення нового радянського образу Києва цей храм було зруйновано. У 1990 році було розроблено план реконструкції святині, однак зараз на цьому місці височіє готель «Салют».
У Печерському районі зараз будується перший хмарочос, висота якого 162 метри, вона стане рекордною для Києва. Панорама правого берега міста доводить, що вже сьогодні Лаврська дзвіниця втратила статус найвищої споруди: новобудова помітно витягнулася і нависає над золотими банями Лаври.
Поруч, на схилах Дніпра, в Аскольдовому провулку, 11, росте ще одна багатоповерхівка — житловий комплекс «Діамант Хілл». Найвища точка будівлі сягне 83 метри, тобто на 6 метрів вище за об’єкт на Грушевського, 9а.
На Кловському узвозі, 7а ТОВ «Житлобуд» споруджує мегахмарочос (на території колишнього дитсадка заводу «Арсенал»). Комплекс складається з двох частин — 16-поверхової облицьованої склом конструкції, що випросталася вгору, та 8-поверхової прибудови. Основна «східчаста» конструкція вже майже готова, її добре видно з вулиці Мечникова. Вона — майже рівня Лаврської дзвіниці. Сягнувши запланованої висоти 162,6 метра, вона стане найвищою спорудою столиці. Міськрада стверджує, що проект був узгоджений з архітектурною комісією у 2005 році. З надземного переходу біля станції метро «Шулявська» добре видно, наскільки ця будівля вища за найбільші споруди столиці — бізнес- центр «Парус» та сусідній з ним бізнес-центр «Еспланада».
Незабаром споруда на Кловському узвозі стане найвищою у місті і збереже свій статус до завершення будівництва двох 210-метрових готелів біля Центрального РАГСу.
Типологічно ці проекти наслідують модель «цитаделі», описану Пітером Маркузе та Рональдом Ван Кемпеном. Наприклад, будівля на Грушевського, 9а — це багатоповерхівка посеред публічного простору, на історично значущому місці. Вона, у гордій самотності, тріумфально нависає над пагорбом, наче підкоривши собі навколишній публічний простір — демонструючи владні можливості скоробагатьків. Тут ідеться не про фешенебельний район, а про одиночну будівлю, яка завдяки своєму розташуванню та масштабам домінує над оточенням.
Що помітніший розрив між багатими та бідними, то разючіше різняться між собою міські структури. В Україні за останні десятиріччя ця різниця зросла, і немає нічого дивного в тому, що столиця переживає зміни, які в Америці та інших капіталістичних державах відбулися вже давно. Розмежування фешенебельних районів і решти міста унаочнюється через «цитаделеподібну» забудову «відокремлених спільнот». Їхнє життя, залежне від інших районів у плані інфраструктури та обслуговування, обмежується власним простором. Китайські та бразильські цитаделі побудовані в сучасному стилі хай-тек, тоді як для київських хмарочосів характерний так званий пострадянський стиль. Інтер’єри апартаментів класу «люкс» не відповідають екстер’єрам споруд. Зовнішня структура з не надто вибагливих форм приховує помешкання в стилі бароко та ампір усередині.
Одночасно з розростанням у центрі Києва елітних житлових та бізнес-комплексів у тому ж самому центрі руйнуються стіни, тріскаються фундаменти, будинки опиняються у надзвичайно занедбаному стані — ніхто не поспішає їх ремонтувати. Тому що, по-перше, ремонтувати не так рентабельно, як будувати. По-друге, тому що занедбані будинки чинна влада може відселяти та забудовувати — що більш рентабельно. Центр дедалі менше належить киянам. Нова забудова відтісняє їх у «спальні райони». Останнім часом у такий спосіб кияни втратили декілька улюблених місць. Деякі стали закритими для громадського доступу (Будинок з химерами, Кловський палац), інші втратили свою особливу атмосферу, а з нею — і привабливість, як, наприклад, урочище «Гончарі-Кожум’яки». Не виключено, що така ж доля чекає на інші цінні відкриті простори Києва, як Маріїнський парк чи парк Академіка Богомольця над дніпровськими схилами.
Більшість інвесторів — іноземці, історія країни їх мало цікавить. Їм подобається легкість, з якою можна схилити на свій бік українських чиновників, які не лише видають дозволи на будівництво, але й часто роблять винятки — у цьому вони зайшли так далеко, що дозволили забудувати частину заповідної зони над схилами Дніпра у Маріїнському парку. Відкриваючи Маріїнський парк після реконструкції, тогочасний мер Києва Олександр Омельченко «забув» про частину парку, де височів паркан і було зрубано 67 дерев. У поясненні значилося, що вступило в дію розпорядження про «профілактичну вирубку» — насправді ж зараз там тривають будівельні роботи.
Преса реагує дуже гостро і критично на те, що відбувається. Президентка «Клубу естетичної непокори», архітекторка Лариса Скорик розповідає про опитування, проведене серед мешканок і мешканців Києва, що мало на меті визначити споруду, яка цього року заподіяла найбільшої шкоди обличчю столиці. Ним виявився будинок на Грушевського, 9а — «як провісник тих змін, яких у майбутньому можуть зазнати схили Дніпра».
Згідно з дослідженням українського активістського порталу «Багнет», Грушевського, 9а очолює список ТОП-10 скандальних новобудов Києва. З цього приводу з’явилася ідея створення інституції, яка «мала б останнє слово у кожному проекті», оскільки «наразі всі рішення приймаються державним органом “Київголовархітектура”, що часто переслідує комерційні інтереси окремих осіб».
У ХХ столітті Київ розширювався та розвивався на основі Генплану. У 2002 році його чинність продовжили до 2020 року. До нього було внесено чимало правок, оскільки місто почало розростатися не за планом. У травні 2008 року все ж таки почалася розробка нового комплексного плану розвитку Києва до 2020 року. Як бачимо, стрімкий розвиток міста протягом останніх кількох десятиріч спричинив численні інфраструктурні зміни, пов’язані з забудовою та рухом транспорту, що викликані припливом населення з регіонів. Дедалі більше молодих людей у пошуках кращого життя переїздить у велике місто, оскільки матеріальна ситуація в областях значно гірша за київську. Це також змінює київський генплан, але не обов’язково у кращий бік. Нові проблеми вирішуються на користь інвестора за рахунок зелених насаджень та пам’яток архітектури.
Консервативний, часом ще радянський спосіб мислення деяких політиків відображається у їхніх нових задумах. Дехто вважає, що за часів УРСР планування було ідеальним. Тоді потреби населення визначалися КПРС, а розташування підприємств та житлових комплексів — КДБ. Старше покоління пов’язує сьогоднішні проблеми з руйнуванням радянської колективістської суспільної моделі і переходом до індивідуалістської моделі, характерної для капіталізму. Нові реалії потребують нових систем. Українська влада також не має необхідного досвіду. Президент Віктор Янукович характеризує цю ситуацію так: «Хаос — це незрозумілий порядок. Всі столиці капіталістичного світу розвиваються “хаотично”. Містопланування — це окрема наука, і чим більшої сили набувають в економічному розвитку закони необмеженого ринку, тим хаотичніше розвивається місто».
Як би ми не оцінювали специфічні культурні й економічні передумови, очевидно те, що Київ уписується в виокремлений Маркузе та Ван Кемпеном феномен «подвійного міста», що починається з поступового економічного та просторового розшарування населення і призводить до появи «відокремлених світів», де в одному місті живуть багаті та бідні.
У контексті просторової справедливості важливим є публічний простір — той простір, що в усіх зрілих суспільствах визначається певною послідовністю та соціальними стандартами.
На рівні пішохідних-внутрішніх зон цей простір, якщо він устиг сформуватися, руйнується через засилля авто, що домінують не лише за своєю кількістю, але й за габаритами та дизайном. У просторі міста в цілому, у його силуеті, у символічному просторі містосприйняття зникає цілісність — через описані Олесею Гавриш захоплення та пошкодження місць колективної пам’яті спорудами новобагатьків.
Можна по-іншому поглянути на ці зміни — з історичної перспективи Києва, як на естетичну чи реставраційну проблему, але для просторової справедливості застосовуються скромніші критерії. Тут нашою опорою стане систематика, розроблена на семінарах та практичних роботах із просторової справедливості.
Насамперед для об’єктивізації у конкретному випадку слід виявити загальну проблематику: у випадку «Київ» вона була сформульована як «Елітні житлові проекти руйнують публічні цінності (пам’ятки, зелені насадження тощо)». Тобто йдеться про факт наступу гігантоманських будівельних проектів, фінансованих класом скоробагатьків, на суспільні блага і критику того факту, що цьому класу таке дозволяється. Суспільні блага включають і транспортну мережу, перевантажену багатоповерхівками, і зелені насадження, що зменшуються в кількості та площі, але найперше йдеться про символічний простір, про візуально виражене домінування нових об’єктів над усталеними спорудами та місцевостями — лаврськими церквами та лісом, що вкриває схили Дніпра у середмісті.
Смуток і розпач охоплюють емоційно пов’язаних із містом людей, коли у центрі, над позосталими елегантними столичними будинками епохи модерну виростають помпезні скляні офісні та торговельні центри, коли міська влада, політики, обрані у сповнений надій час падіння диктаторського комуністичного режиму, відверто підтримують ці проекти і виявляються у тій чи іншій формі фінансово причетними до їхнього спорудження.
Залишити коментар